11 tips om duurzaam online te zijn

We zijn de hele dag online: mails, videoconferenties, films kijken, navigeren en 'sociaal doen'. Zonder dat we er echt bij stil staan, is het internet echter verantwoordelijk voor 10 procent van het wereldwijde energieverbruik! Dat kan best wat duurzamer, toch? Zeker met deze 11 tips!

Internet maakt de wereld duurzamer (?)

Het internet heeft ons een hoop duurzame winst opgeleverd: minder printen en faxen (behalve naar de apotheek, trouwens), minder reizen dankzij online conferencing en online boodschappen bestellen zodat we niet met de auto naar de supermarkt hoeven.

Toch valt er ook online nog een hoop groene winst te behalen. Zo stoot je bij elke zoekopdracht bijvoorbeeld 20 milligram CO2 uit. Deze 11 tips helpen je in ieder geval goed op weg!

Tip 1: kies een groene provider​

Een beetje bewuste consument kiest al voor groene stroom, maar ook bij je telefoon- en internetprovider valt wat te kiezen. Zo is KPN in Nederland de meest duurzame provider en heeft het goede duurzaamheidsverslagen.

kpn duurzaam

Het is de vraag of het bedrijf ook echt de groenste provider ter wereld is, zoals het aangeeft, maar KPN (b)lijkt sowieso een groene keuze. En kies je hier dus voor, dan weet je zeker dat je groener belt en surft.

Tip 2: google (of zoek) minder

“Elke zoekopdracht op Google kost evenveel energie als een lamp die 17 seconden brandt: surfen op internet vreet stroom.” (bron: Volkskrant)

Elke keer dat je een zoekmachine gebruikt (of het nu Google of een andere is), gaan gigantische servers op zoek naar het beste resultaat. Terwijl dat resultaat voor jou misschien al lang duidelijk is: facebook.com, buienradar.nl, 9292.nl, gmail.com of nu.nl, bijvoorbeeld.

Daar heb je geen zoekmachine voor nodig. Door sites waar je regelmatig komt in je favorieten op te slaan, hoef je Google minder vaak te gebruiken. En als je vaker rechtstreeks naar een site gaat in plaats van via Google, bespaar je dus energie.

Tip 3: gebruik ecosia of blackle

En wil je dan toch zoeken, gebruik dan een duurzame(re) zoekmachine als blackle.com of ecosia.org. Bij de eerste is je scherm zwart in plaats van wit (zoals bij Google), wat energie bespaart. Ecosia belooft een boom te planten voor elke (ongeveer) 45 zoekopdrachten.

Of het echt werkt? Daar valt over te discussiëren (en dat wordt dus ook gedaan – googel maar eens ;-)), maar ik ben enthousiast. Onder andere vanwege dit uitgebreide, leeswaardige artikel.

ecosia duurzaam online

Tip 4: doe een keer lekker asociaal

Hoe je het ook wendt, keert of surft, internet vreet stroom en sociale media vreten tijd én stroom. Elke keer dat jij Snapchat, Instagram, Twitter of LinkedIn opent, beginnen de servers weer te roken. 

Probeer je socialemediagebruik daarom eens te beperken. Goed voor jezelf (want sociale media zijn ongezond) en goed voor het milieu!

Tip 5: kies een groene hosting​

Een beetje ondernemer heeft natuurlijk een website, en die website draait niet op water, lucht en af-en-toe een virtuele knuffel. Daar zijn servers voor nodig. Veel servers. Door een groene hostingprovider te kiezen, zorg je voor een duurzamere website.

Zo draait mijn website (die waar je nu op rondkijkt, inderdaad) op servers van Greenhost. En dat geeft toch een prettig gevoel.

Tip 6: gebruik de wifi

Ik heb voor mijn telefoon data-abonnement van 1 gigabyte per maand, en ik gebruik doorgaans niet eens de helft. Overal waar ik kom is wifi: thuis, op mijn werkplek(ken), in de trein en zelfs bij de zwemles (een van de meest productieve werkplekken, trouwens!).

Dat is handig omdat scheelt in de abonnementskosten, maar het is ook groener! Wifi werkt namelijk over kortere afstanden, wat het duurzamer maakt dan mobiel internet met 4G (of zelfs 5G). Wie zei dat duurzaam duurder is?

Tip 7: ruim je cloud op​

data center

We hebben veel spullen online staan. Dat zit ‘m vooral in cloudopslag (denk aan Google Drive, Dropbox en Microsoft Onedrive), maar ook mailtjes met grote bijlagen nemen flink wat ruimte in. Zo heeft de gemiddelde internetgebruiker al snel 70 tot 100 mb aan e-mails en bijlagen opgeslagen, zeker bij ‘onbeperkte’ e-mailopslag als Gmail..

Het loont daarom om eens kritisch door je online bestanden te gaan. Zeker oudere e-mails, foto’s die je vier keer hebt en bestanden die niet meer gebruikt, zijn de moeite van het opruimen waard. 

Tip 8: meld je af voor massa-mailings

Alle mailtjes die je stuurt én ontvangt worden opgeslagen op zogenaamde serverfarms. Twee keer zelfs, bij de zender en te ontvanger. Je kunt je voorstellen dat dit een gigantische hoeveelheid data oplevert.

Bovendien kost het versturen van mails veel energie, zeker bij massa-mailings. Daarom is het zeker de moeite om je af te melden voor maillijsten waar je toch nooit iets mee doet of niets een hebt. Behalve natuurlijk voor die van mij ;-).

Tip 9: zet je apparaten uit

Het klinkt als een open deur, of eigenlijk een gesloten. De koelkastdeur laat je immers niet open staan, het licht doe je uit en je televisie ook. Doe hetzelfde met je laptop, telefoon en tablet. 

Kun of durf je dat niet omdat je bang bent dat de wereld vergaat? Gebruik dan gewoon de vliegtuigmodus. Het effect is vergelijkbaar, maar het voelt iets minder ‘prehistorisch’. 

Tip 10: verwijder stroomslurpende apps

Je hebt van die apps op je telefoon die energie slurpen. En dan bedoel ik niet jouw energie, maar die van je telefoon. Vooral apps waarvan je scherm aangaat of die je vaak moet openen, kosten veel energie.

Kijk dus eens naar het batterijverbruik en ontdek wat de energievreters zijn (dat kun je bij de batterij-instellingen zien). Door die applicaties uit te schakelen of te verwijderen wordt je telefoon een stuk groener!

Tip 11: internet eens niet

Alle tips hierboven zijn natuurlijk goed en maken (jouw) internet duurzamer, maar wil je echt groen online? Ga dan eens offline: leg dan je telefoon, tablet of laptop in de la (wel eerst uitzetten!) en internet eens niet!

Dat mailtje blijft echt wel bewaard in die serverfarm, je appjes verdampen niet, nieuws wordt vanzelf oud en Google redt het ook wel een paar uur zonder jou!

Klimaatmoe

Hoe duurzaam ben jij online?

Rest de vraag hoe duurzaam jij online bent. Met deze 11 tips help ik je hopelijk een eind op de groene (digitale) weg! Heb je nog meer tips (nodig)? Laat het weten :-).

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Reageren en delen

Goed verhaal? Doe er iets mee!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Meer goede verhalen

Dit vind je vast ook interessant

plastic

Life in plastic, it’s (not so) fantastic

Aqua zong er in 1997 al over: “Life in plastic, it’s fantastic!” In de remake werd dat waarschijnlijk plastic, metal, en drink cartoons. Hoe dan ook, vroeger was plastic de oplossing voor alles. Hoe anders is dat tegenwoordig. En daarom moeten wij plastic scheiden en recyclen. Maar is dat wel een volhoudbare oplossing?

papierloos

Ga niet zakelijk bloggen! Toch?

Bloggen: het zou dé magneet van je website moeten zijn, de stroop op je producten of diensten. Een goudmijn en geldboom. Maar voor niets komt de zon op. Zijn de voordelen van bloggen niet te mooi om waar te zijn?

bloggen

Waarom je als (duurzame) ondernemer moet bloggen

Een blog klinkt misschien passé. We hebben tegenwoordig immers ook vlogs en podcasts. Toch is ‘het geschreven verhaal’ nog absoluut geen verleden tijd. Het bewijs? Het feit dat je dit nu leest!

Het is als ondernemer dus de moeite om ook een blog te starten, en zéker als duurzame ondernemer. In dit artikel vertel ik je waarom!

In contact met Michael:

Ik ben trots partner en gebruiker van:

© Michael Doove – Voor straks | Pironstraat 67  5041 GJ  Tilburg | Algemene voorwaarden | Contact

Jouw verhaal de aandacht geven die het verdient?

Kom naar het gratis webinar over duurzame communicatie en marketing, met tips om meteen aan de slag te gaan!