5 april, een doodnormale donderdag waarover eigenlijk niets te melden valt. En dus is besloten hier maar een ‘dag van’ bij te bedenken: de wandel-naar-je-werk-dag. En nee, niet gelijk afhaken omdat je dan 5 kilometer moet gaan lopen (en weer terug). Een deel wandelen telt ook. Appeltje, paaseitje (verbranden), toch? 

Paaseitjes verbranden

paasei

Eigenlijk komt de wandel-naar-je-werk-dag helemaal niet zo slecht uit, zo na de paasdagen. Want wist je dat er in een klein paaseitje 39 calorieën zitten? En denk dan even na over het aantal eitjes dat je hebt gegeten (ik zal je helpen: gemiddeld eten we er 47 rond de paasdagen).

Een snelle berekening komt uit op 1833 paaseicalorieën, wat dan weer neerkomt op meer dan 6 uur wandelen, op basis van 75 kilo lichaamsgewicht en een wandeltempo van 5 kilometer per uur (bereken hier jouw energieverbruik).

Oh, en heb je de chocolade laten staan? Geen zorgen, in een snee van die lekkere paasstol zitten ook nog 155 calorieën. Dat is dus een half uur lopen. Kortom, tijd om het eraf te wandelen!

Waarom wandelen naar je werk?

Om twee redenen eigenlijk: het is goed voor jou, én voor het milieu. In deze handige infographic van kennisplatform Crow staan de belangrijkste voordelen genoemd (klik voor een grote versie inclusief toelichting, in pdf): 

CROW lopen loont
De voordelen van wandelen (bron: CROW)

Zo verkleint een half uur wandelen per dag de kans op hart- en vaatziekten, zonder dat je de kans op blessures vergroot (tenzij je je hardloopschoenen aantrekt). Als je wilt afvallen is één keer een langer stuk wandelen bovendien effectiever dan een paar keer een korte afstand, omdat je lichaam na een kwartier overgaat op vetverbranding. Bovendien zorgt wandelen in de buitenlucht voor een frisse, heldere geest.

Dat het bovendien goed is voor het milieu, dat is duidelijk. Met wandelen is de (net als bij fietsen) milieubelasting 0, terwijl alle andere vervoersmiddelen in meer of mindere mate CO2 uitstoten en dus vervuilen (zie ook het schema bij Milieu Centraal). Neem daarbij nog voordelen als een vergroot veiligheidsgevoel, de lage kosten (gratis!) en de hogere verkeersveiligheid, en er is geen reden meer om niet mee te doen. 

Ja, maar ik heb een excuus

Natuurlijk, er zijn allerlei excuses te bedenken. Zo zijn de weersvoorspellingen volgens het KNMI lekker Nederlands: enkele buiengebieden met onweer, hagel en windstoten, maar tussendoor ook zon en een graad of 17. Perfect weer voor een stormparaplu, die vast nog ergens hebt liggen.

Of misschien woon je op niet-wandelafstand van je werk. Kies er dan voor een deel te lopen, bijvoorbeeld door je auto een paar straten van je werk te parkeren of te lopen naar de bus of trein. Volgens de organisatoren gaat het namelijk om ‘wat extra wandelen’, en niet om álles wandelen. 

Oké, nog eentje dan: je weet de wandelweg niet. Geen nood, gebruik dan deze handige wandelrouteplanner!

Wandel ook mee!

Probeer het eens, je zult zien dat het positief is voor lichaam en geest. Tel daarbij op dat het goed is voor het milieu, en je hebt geen enkele smoes meer om de benenwagen (en stormparaplu) thuis te laten. En wil je het écht goed doen? Maak dan van elke werkdag (of woensdag) een wandel-(deels)-naar-je-werk-dag! 


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.