5 stappen-programma voor succesvol duurzaam ondernemen met impact

Volg het ‘5 stappen-programma’ en maak succesvol impact met duurzaam ondernemen

Van duurzaam dromen naar duurzaam doen

Herken je dit als ondernemer?

  • Je wilt duurzamer ondernemen, maar je weet niet hoe je dat effectief en efficiënt aanpakt.
  • Je twijfelt over het nut en de noodzaak van duurzaam ondernemen voor jou en jouw klanten.
  • Je onderneemt verantwoord, maar niemand merkt het en je plukt er de duurzame vruchten niet van.
  • Je twijfelt of duurzaam ondernemen ook iets voor jou is en wat het jou oplevert.
  • Je merkt dat er van jouw duurzame dromen weinig terechtkomt omdat je in de waan van de dag vooral bezig bent met ‘gewoon ondernemen’.
  • Je hebt het gevoel dat je meer kunt halen uit duurzaam ondernemen dan het laaghangende fruit dat je nu plukt.
  • Je weet niet hoe je met jouw bedrijf écht en blijvend duurzame impact kunt maken.

Dat is logisch…

‘Duurzaam ondernemen’ is vaag, breed en ingewikkeld. Iedereen geeft er zijn eigen invulling aan en voor elk werk of merk zijn de aandachtspunten en impact anders. Bovendien is succes geen garantie als je verantwoord wilt ondernemen. 

Maar als je serieus werk maakt van je duurzame dromen, dan kan het jou, jouw klanten en de wereld veel opleveren. 

Er zijn voor ieder bedrijf redenen om met duurzaam ondernemen aan de  slag te moeten én willen. Omdat de  aarde het nodig heeft, maar ook omdat de overheid, bedrijven en consumenten het steeds belangrijker vinden. 

Als duurzame ondernemer kun je je onderscheiden van  je concurrenten, je kosten verlagen én je omzet verhogen. Duurzaam doen biedt je dus ook unieke, gouden kansen voor een toekomstbestendige onderneming. 

Duurzaam ondernemen is een kans

  • 53 tot 59 procent van de Nederlanders neemt duurzaamheid mee in de keuze voor een product.
  • Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen door bij te dragen aan het milieu, welzijn en de maatschappij
  • De omzet groei van aantoonbaar duurzame bedrijven was vier keer hoger dan die van concurrenten.
  • 68 procent van de consumenten is bereid extra te betalen voor duurzame goederen, een stijging van 50 procent in twee jaar
  • De omzetgroei van voedsel met een onafhankelijk duurzaamheidskenmerk steeg in 2019 met 26 procent, terwijl de totale omzet steeds met 4,2 procent.
  • 85 procent van de detailhandelaren ziet een toename in de verkoop van duurzame producten, en 92 procent verwacht dat de verkoop verder gaat stijgen.
  • In 2030 moeten we volgens het klimaatakkoord 50 procent minder CO2 uitstoten, en ook het bedrijfsleven moet hieraan bijdragen.

0
%
van de consumenten wil extra betalen voor duurzaamheid
0
%
van de detailhandelaren ziet meer duurzame verkopen
0
%
van de consumenten vindt mvo-beleid bij ondernemers belangrijk

Kortom, de de markt voor duurzame producten en diensten groeit, terwijl het marktaandeel voor niet-duurzame alternatieven verder onder druk komt te staan. Bovendien zorgen het klimaatakkoord en de wereldwijde afspraken tegen klimaatverandering ervoor dat duurzaamheid een blijvertje is, ook voor ondernemers.

Waarom ook jij duurzaam moet én wilt
2
redenen voor duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen gaat om willen, maar ook om moeten. Doe je niets, dan loop je het risico dat je ‘de duurzame boot’ mist en alleen achterblijft op het afgedankte kolenschip. Dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van jouw onderneming.

Waarom je moet

  • Je klanten vragen het: consumenten en bedrijven stellen steeds meer vragen over (of eisen aan) duurzame producten en diensten. Ook die van jou.
  • Duurzaamheid verdwijnt niet: nee, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn geen hypes die overwaaien. Kijk maar naar de plannen voor 2030 en 2050.
  • De overheid wil het: de wetgeving wordt door het klimaatakkoord en Urgenda-vonnis steeds strenger, en de overheid stelt eisen aan partijen waarmee zij zaken doet.
  • Nu word je nog geholpen: er zijn subsidies en gunstige financiële regelingen, maar die drogen uiteindelijk op. En dan moet je het volledig zelf betalen.
  • Het hoort en de wereld heeft het nodig: je wilt de wereld niet slechter achterlaten dan hoe je hem hebt aangetroffen toch? Het is ook gewoon een kwestie van fatsoenlijk ondernemerschap…

Waarom je wilt

  • Je onderscheidt je van de concurrentie: als écht duurzame ondernemer val je je op, wat goed is voor jouw concurrentiepositie.
  • Het is goed voor je imago en reputatie: steeds meer consumenten en bedrijven vragen om verantwoordelijke producten of diensten. Daar kun je handig op inspringen.
  • Je hebt minder kosten: minder spullen een lager energieverbruik en minder ziektekosten. Tel uit je winst!
  • …en meer omzet! Geld verdienen aan duurzaamheid mag, en het kan ook goed. Kijk naar Tony’s, Seepje en Dopper. Tel uit je (extra) winst.
  • Je bent klaar voor de toekomst: regeren is vooruitzien, en door op tijd te verduurzamen ben je klaar voor de toekomst. Plus: bedrijven met eem mvo-strategie presteren beter.
  • Het is leuk en geeft een goed gevoel: duurzaamheid klinkt saai, suf en serieus. Maar het kan en mag ook best leuk zijn! En ik kan het weten, want ik werk elke dag met plezier aan mijn duurzame dromen.

Hoe mooi zou het zijn…

…als je goed begeleid en voorbereid jouw duurzame dromen omzet in concrete acties met impact. 

Niet ‘zomaar wat doet’, alleen het laaghangende fruit plukt of de open deuren intrapt, maar echt verantwoord onderneemt en dit ook volhoudt.

Als je jouw bedrijf zo verduurzaamt dat mens, dier en milieu daar profijt van hebben, maar ook jouw bedrijf en klanten!

En natuurlijk dat je jouw duurzame acties deelt en daar als ondernemer de vruchten van kunt plukken. 

Het mooie is: dat kan!

Wat je nodig hebt als succesvolle, duurzame ondernemer

Je wilt werk maken van jouw duurzame impact, imago en omzet. Maar hoe doe je dat efficiënt en effectief? Wat heb je daarvoor nodig? In ieder geval:

  • Technieken om jouw duurzame dromen op papier te zetten en concreet te maken, zodat jouw mindset naar ‘actiemodus’ gaat em het eenvoudiger is om aan de slag te gaan en jouw dromen te bereiken.
  • Meetbare doelen die je impact duidelijk maken, zodat je eindelijk resultaat ziet van jouw duurzame intenties, gemotiveerd blijft en jouw verhaal succesvol kunt inzetten in je profilering en marketing.
  • Een plan-van-aanpak dat goed is voor mens, dier en milieu, maar ook voor jou en jouw onderneming. Voor niets komt immers de zon op – dat is handig als je zonnepanelen plaatst, maar je hebt ook gewoon een boterham nodig!
  • Een overzicht van concrete acties, handvatten en hulpmiddelen die je kunt toepassen, zodat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden maar direct impact kunt maken.
  • Een communicatie- en marketingplan om jouw duurzame acties en impact succesvol in te zetten in je verkoopstrategie, je imago te verbeteren en je klanten en leveranciers te laten zien wat jouw duurzame dromen zijn.
  • Kennis om blijvend impact te kunnen maken, zodat jouw duurzame dromen en acties geen eendagsvlieg worden, maar een waargebeurd sprookje.
  • Motivatie en doorzettingsvermogen om het vol te houden, ook als je niet direct de resultaten ziet. Duurzaam ondernemen is een investering die zich gegarandeerd terugbetaalt, maar niet morgen.

Maak in 5 stappen blijvend duurzame impact

5 stappen-programma: succesvol werken aan je duurzame impact, imago en omzet

Het duurzame stappen-programma helpt jou om in 5 stappen serieus werk te maken van jouw duurzame ambities. Met respect voor mens, dier en milieu, maar ook met respect voor jouw impact, imago, en omzet.  


Duurzame Stappen-programma

Dit kun je verwachten

Met het ‘5 stappen-programma voor succesvolle impact’ krijg je alle handvatten en hulp om serieus werk te maken van duurzaam ondernemen. We beginnen met een strategiesessie om jouw duurzame dromen en ambities helder te krijgen.

Vervolgens ga je stap-voor-stap aan de slag om jouw dromen om te zetten in duurzaam denken, doen, delen en doorgaan. Alleen in je eigen tijd en eigen tempo, samen met andere zinvolle ondernemers of persoonlijk begeleid.

Stap 1: duurzaam dromen

De eerste stap is om jouw duurzame dromen, ambities en drijfveren helder te krijgen. Dat is namelijk jouw intrinsieke motivatie, je wil om een verantwoorde onderneming te bouwen en vol te houden. 

Hoe ziet jouw ideale wereld en verantwoorde onderneming eruit? De antwoorden daarop verwerk je in jouw bedrijfs-dna: je missie, visie en kernwaarden. Dit vormt de basis voor jouw succesvolle, toekomstbestendige onderneming. Het biedt je richting en geeft je houvast. De ideale basis dus!

Stap 2: duurzaam denken

Voordat je echt aan de slag gaat, maak je op basis van jouw bedrijfs-dna een plan van aanpak: een strategie met heldere doelstellingen. Met deze leidraad kun je vervolgens een actieplan maken. 

Om ambitieuze maar realistische doelen te stellen, is het belangrijk om ook een duurzaamheidsanalyse te maken. Waar sta je nu, waar liggen de kansen en uitdagingen? Zie het als een nulmeting die het startpunt vormt voor jouw onderneming 2.0. 

Stap 3: duurzaam doen

Tijd om in actie te komen! In de vorige stappen heb je jouw ambities geformuleerd en doelen gemaakt. Nu ga je kijken wat je concreet kunt doen om die doelen te halen. 

Jouw actieplan is de schakel tussen jouw doelen (wat wil je bereiken) en jouw acties (hoe wil je dat bereiken). Je maakt dus beleid en neemt maatregelen om duurzame impact te maken.

In het actieplan kijk je naar jouw aanbod, locatie, vervoer, inkoop, afval, personeel, werkzaamheden, bedrijfsmodel, communicatie en marketing. Die acties integreer je vervolgens in je bedrijfsvoering en ga je monitoren.

Stap 4: duurzaam delen

Duurzaam ondernemen kan je doen voor jezelf of voor de wereld, maar vergeet jouw klanten niet. Het is natuurlijk zonde als niemand weet heeft van jouw inspanningen en resultaten. Daar mag je namelijk best trots op zijn!

Daarom maak je een communicatie- en marketingstrategie om jouw duurzame activiteiten te delen. Goed voor jouw imago en verkoop! We zorgen ervoor dat je voldoende content hebt voor al jouw kanalen en maken jouw duurzame inspanningen een integraal onderdeel van jouw bedrijfscommunicatie. 

Stap 5: duurzaam doorgaan

Duurzaam ondernemen is een proces van de lange termijn. Niet voor niets maken overheden afspraken voor 2030 en 2050 en zijn ook de duurzaamheidsdoelen van de VN gericht op de komende tien jaar.

Wil je dus serieus werk maken van jouw duurzame(re) impact en imago, dan vraagt dat om een langdurige inspanning. De laatste stap in het vijfstappenplan is daarom ‘duurzaam doorgaan’.

Door jouw strategie en impact jaarlijks te evalueren en nieuwe plannen te maken, blijf je jaar na jaar succesvol als duurzame ondernemer. 

Waarom is het ‘5 duurzame stappen-programma’ iets voor jou?

  • speciaal ontwikkeld voor dienstverleners: een duurzaam product is zichtbaar, maar een duurzame dienst veel minder. Met de juiste aanpak kun je ook jouw met jouw duurzame dienst veel bereiken.
  • concreet en praktisch: niet meer theorie dan nodig, maar juist veel tips en handvatten om meteen mee aan de slag te gaan. Bovendien houd je het langer vol.
  • gericht op blijvende impact: geen losse flodders of schoten hagel, maar een gedegen aanpak waar je jaar-na-jaar profijt van hebt.
  • herkenbaar: een duurzaam product is goed te zien, maar een duurzame dienst valt minder op. Dit programma is erop gericht om ook jouw dienst de aandacht te geven die het verdient.
  • op maat gemaakt: wil je zelfstandig en in je eigen tempo aan de slag? Liever samen met een groepje andere gemotiveerde ondernemers? Of samen met mij? Het kan allemaal!

Dit krijg je

  • Een 1-op-1 strategiesessie om jouw duurzame dromen helder te krijgen en te zien of en hoe het programma jou kan helpen.
  • Toegang tot het online programma, waarin je in vijf stappen jouw onderneming upgrade tot een duurzame onderneming met impact.
  • Theorie, oefeningen, tips en handvatten om om jouw duurzame dromen om te zetten in een duurzaam dna, met concrete doelen, acties en resultaten.
  • Een plan-van-aanpak, actieplan en communicatiestrategie, zodat je zeker weet dat jouw duurzame ambities waarheid worden, jouw dromen realiteit, en jouw impact, imago en omzet goudomrand.
  • Individuele feedback op je plannen om er zeker van te zijn dat je alles uit duurzaam ondernemen haalt wat erin zit.
  • Toegang tot de besloten community, waar we samen met andere duurzame ondernemers ervaringen, vragen, antwoorden en tips delen.
  • Fysieke cursusdagen en online voortgangssessies, waar we aan de slag gaan met jouw duurzame ambities en zorgen dat jouw plannen een succes worden.
  • 4 masterclasses op video, mp3 en pdf, waarin we dieper de materie in duiken en je als professional écht het verschil gaat maken.

Online programma

In je eigen tijd en tempo werken aan succesvolle impact
€1200
€ 900
Kick off-aanbieding

  • Toegang tot het online programma
  • Toegang tot de besloten community,
  • 4 masterclasses (terugkijken)
  • 1-op-1 strategiesessie
  • 3 fysieke cursusdagen
  • 3 online voortgangssessies
  • Feedback op je ‘denk-dna’, ‘doe-plan’ en ‘deel-strategie’

Zet mij op de wachtlijst
Het programma start in oktober. Je zit nog nergens aan vast.

Premium traject

Intensief groepstraject met gemotiveerde ondernemers
€2500
€ 1900
Kick off-aanbieding

  • Toegang tot het online programma
  • Toegang tot de besloten community,
  • 4 masterclasses (live)
  • 1-op-1 strategiesessie
  • 3 fysieke cursusdagen (groep)
  • 3 online voortgangssessies (groep)
  • Feedback op je ‘denk-dna’, ‘doe-plan’ en ‘deel-strategie’ (individueel)

Zet mij op de wachtlijst
Het programma start in oktober. Je zit nog nergens aan vast.

VIP traject

Individuele begeleiding voor het serieuze werk
€6000
€ 5000
Kick off-aanbieding

  • Toegang tot het online programma
  • Toegang tot de besloten community,
  • 4 masterclasses (live)
  • 1-op-1 strategiesessie
  • 3 fysieke cursusdagen (individueel)
  • 3 online voortgangssessies (individueel)
  • Feedback op je ‘denk-dna’, ‘doe-plan’ en ‘deel-strategie’ (individueel)

Ik heb interesse
Het programma start in oktober. Je zit nog nergens aan vast.

Waarom dit programma

Met dit programma help ik (nog niet zo) duurzame dienstverleners hun duurzame ambities efficiënt en effectief om te zetten in acties én daarover te vertellen. 

Ik geloof namelijk in de kracht van duurzaam ondernemen en communiceren. Het draagt bij aan een mooie(re) wereld en helpt mens, dier en milieu, maar ook ondernemers die verantwoordelijkheid nemen en serieus werk maken van duurzaam ondernemen. 

De afgelopen jaren heb veel duurzame ondernemers en organisaties geholpen met hun duurzame communicatie. Zo kunnen zij zich beter profileren en laten zien hoe zij bijdragen aan een mooie(re) wereld. 

Maar het viel me ook op dat heel veel andere ondernemers nog niet bezig zijn met verantwoord ondernemen. Meestal niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet weten hoe ze dat goed aanpakken, met bijvend succes.

Ik zie regelmatig mvo-pagina’s voor standaardteksten of een weggemoffeld duurzaam verhaaltje in de krochten van de sociale media. Zonde van de tijd, moeite en tekst, want er is niemand die het leest of serieus neemt. 

Dat moet anders! Met dit programma geef ik álle ondernemers te kans om een bijdrage te leveren aan een mooie en succesvolle toekomst, van de wereld én je bedrijf. 

Doe mee aan de duurzame revolutie!

Inschrijven op de wachtlijst?

Het programma is nog in ontwikkeling. Omdat we gaan voor serieuze en succesvolle impact, neem ik de ontwikkeling van het programma ook serieus. Daarom starten we niet eerder dan oktober.

Heb je interesse? Schrijf je dan in voor de wachtlijst. Zo weet je als eerste wanneer het programma begint én ben je verzekerd van een plaatsje. Inschrijven is vrijblijvend, dus je zit nog nergens aan vast.


Zet mij op de wachtlijst!

Wil je meer weten?

Heb je nog vragen? Zoek je eigenlijk iets anders? 

Neem gerust contact op, ik help je graag!

Stuur mij een bericht…

Of bel of mail mij

Telefoon: 06-47 937 757

E-mail: michael@voorstraks.nl

… of boek een gratis strategiesessie