Waarom je (g)een mvo-verslag nodig hebt: 6 alternatieven

mvo-verslag

Bedrijven die werk maken van maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen schrijven willen daar over vertellen. Vaak gebeurt dat met een mvo-verslag, waarin ze vertellen hoe ze invulling geven aan duurzaamheid en aangeven of dat een beetje lukt (of niet).

Belangrijk, maar vaak niet echt leuk om te lezen. Bovendien kost het veel tijd om zo’n rapport te maken, en die tijd hebben kleine ondernemers vaak niet. Gelukkig is dat niet nodig, want er zijn ook voldoende alternatieven!

In dit artikel lees je waarom je (g)een mvo-rapport nodig hebt, en welke 6 alternatieven er zijn. 

Mvo-verslag: waarom zou je (moeten)

Er zijn grofweg drie redenen waarom je een mvo-verslag wilt maken (of dat moet). Plus nog een erg slechte reden, die ik je als extraatje meegeef.

1. De wet eist het

Soms kom je er niet onderuit en moet het omdat het in de wet staat. Zo staat in de uitvoering van de EU-richtlijn 2014/95/EU dat bedrijven die (gemiddeld) meer dan 500 mensen in dienst hebben, meer dan €20 miljoen op hun balans hebben staan of een netto-jaaromzet van meer dan €40 miljoen hebben, ‘een mededeling’ moet doen over mvo-beleid.

Dit hoeft overigens niet per se in de vorm van een weinig creatief, dik mvo-verslag in pdf-formaat, maar het ligt voor veel bedrijven wel voor de hand. 

2. Klanten of leveranciers willen het

Ook kan het gebeuren dat leveranciers of (zakelijke) klanten je vragen om op een transparante manier te laten zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Een mvo-rapportage is dan natuurlijk een prima optie. 

Zo vraagt de overheid hier in veel gevallen om, maar ook andere duurzame organisaties willen soms alleen met je samenwerken als je ook een (aantoonbaar) mvo-beleid hebt. 

3. Je wilt het zelf

Daarbij kan je zelf ook baat hebben bij een mvo-verslag. Je kunt zo’n rapport zien als een formeel en officieel verslag waarin je doelen formuleert en er op een later moment op terugblikt. 

Je hebt zo een mooi overzicht van je inspanningen die je (niet) hebt geleverd. Dat maakt het een document dat je zelf ook als houvast kunt gebruiken voor je (toekomstige) mvo-beleid.

4. “het hoort” of “marketing”

Tot slot zijn er organisaties die mvo-verslagen publiceren omdat ze denken dat ‘het hoort’ of omdat het een goede marketingtechniek (of truc) is. Je kunt zo fijn het imago van je bedrijf opvijzelen. 

Dit zijn uiteraard niet de beste redenen en kunnen zelfs de schijn van greenwashing hebben, zeker als het je enige redenen zijn. Met andere woorden: je kunt best geld verdienen met duurzaamheid, maar niet aan duurzaamheid

Waarom géén mvo-verslag

Toch zijn er ook voldoende (praktische) redenen om geen traditionele mvo-verslagen op te stellen, zeker als dit niet hoeft volgens de wet. 

Zo is het nogal een werk om zo’n rapport op te stellen, zeker omdat je er wel een goed, inhoudelijk verhaal van wilt maken. Veel kleine(re) ondernemers hebben simpelweg niet de tijd en middelen om hiermee aan de slag te gaan. 

Bovendien is het de vraag of het wel de moeite is. Er zijn maar weinig mensen die enthousiast worden van een lijvig rapport vol feiten, cijfers, tabellen en droge materie (lees bijvoorbeeld eens dit BAM-duurzaamheidsverslag). 

6 alternatieven voor het mvo-verslag

Waarom zou je zo’n verslag maken als het toch niet wordt gelezen en ellendig veel tijd kost? Gelukkig kan het ook anders, want er staat nergens dat het in de vorm van een saai, droog verslag moet. Bovendien mag je duurzaamheid best een beetje schwung geven en leuk maken (en sexy, trouwens).

Kijk daarom eens naar deze 6 alternatieven:

1. Een wél leuk verslag

Ik houd van tekst, maar alleen als het een goed en leuk verhaal is. Een verhaal dat leest als een trein en inslaat als een bom. En dat is nu juist niet waar de meeste mvo-rapporten om bekend staan.

Dat het anders kan, laat Tony’s Chocolonely zien met de  ‘JaarFAIRslagen‘. De nodige (of verplichte) cijfers en statistieken zijn weggepropt in ‘de kleine lettertjes’ of bijlagen, zodat er voldoende ruimte is voor een mooi FAIRslag. 

logo tonys chocolonely overtuigen

2. Snackable content: blog, vlog of plog

In plaats van eens per jaar een uitgebreid rapport, kun je er ook voor kiezen om het hele jaar door te laten zien waar je mee bezig bent. Dit heet snackable content: communicatie in kleine, hapklare brokken. De mogelijkheden daartoe zijn eindeloos.

Zo vertel ik over mijn duurzame inspanningen in de vorm van een blog. Maar je kunt er ook voor kiezen om je socialemediakanalen in te zetten en bijvoorbeeld te gaan vloggen over je mvo-beleid op Instagram. 

3. Maak een film

Wat ook werkt, is beeld. Dat zegt immers meer dan duizend woorden, al ben ik daar als tekstschrijver uiteraard nog niet van overtuigd. Wat wel zeker is, is dat beeld en tekst elkaar goed kunnen aanvullen en versterken. 

Landal Greenparks laat in onderstaande video zien hoe. De combinatie van beeld en cijfers maakt het een aansprekend geheel. 

4. Het verhaal (laten) vertellen

Als een formele verslaglegging niet nodig is, waarom vertel je het dan niet gewoon aan klanten die erom vragen? Een persoonlijk, face-to-face verhaal is overtuigender dan een ‘standaardverhaal’, omdat je in kunt spelen op de vragen en interesses van je gesprekspartner. 

Nog beter is het natuurlijk om je medewerkers (en klanten, en leveranciers) als ambassadeurs in te zetten en hún het verhaal te laten vertellen!

5. Een keurmerk of label

keurmerken waarde

In plaats van zelf verslagen schrijven, kun je er ook voor kiezen gebruik te maken van een keurmerk of label. Zo kun je ‘meeliften’ op de autoriteit en bekendheid van een keurmerk. 

Toch is er ook een keerzijde. Wil je weten wat de waarde is van keurmerken en labels? Lees dan dit artikel eens. 

6. Een website

Pdf-verslagen of geprinte rapporten zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Zeker omdat je prachtige, interactieve webpagina’s kunt maken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de mvo-website van Hero: je kunt klikken voor meer informatie, afbeeldingen ondersteunen de tekst en video’s maken het af. Ook Van Werven heeft een mooi, interactief verslag gemaakt. 

HERO logo

Duurzaamheid: van feiten naar emotie

Laten we de sprong naar duurzaamheid maken: hoe kun je daar emotie bij gebruiken? Een eerste stap is sowieso bewustwording. Feiten zijn daarbij een goede basis, omdat het ons ook een gevoel van verantwoordelijkheid kan geven. Als we immers weten dat benzineauto’s leiden tot meer fijnstof en CO2 in de lucht, dan maakt het ons verantwoordelijk.

Hoe vertel je jouw mvo-verhaal?

Kortom, er zijn verschillende mogelijkheden om jouw mvo-beleid en duurzame inspanningen onder de aandacht te brengen. Dat kan in een mooi verslag, maar ook op andere, originele manieren. 

Wil je daar meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact op voor advies (en hulp)!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.