Dit weekend was ik naar Amsterdam. Dat vind ik als geboren Rotterdammer sowieso al een heftige ervaring, maar het is ook nog eens ver reizen vanuit Tilburg. ‘Dus’ pakten we de auto.

Maar waarom ‘dus’ de auto? De trein kan toch ook? Nee, want dat levert mij persoonlijk niets op. Ik vind de wereld namelijk heel belangrijk en wil best mijn groene steentje bijdragen, maar niet ten koste van mijn eigen, fijne leven.

Persoonlijk relevant

En daarin sta ik niet alleen. Consumenten willen best groen doen, maar dat moet dan wel iets opleveren. Niet alleen voor ‘de wereld’ (want dat is vaag en ver weg), maar ook voor ons.

Daarom moeten organisaties duurzaamheid persoonlijk relevant maken. Dat betekent dat het duurzame alternatief iets moet opleveren in geld, tijd, gemak of comfort. 

Veel duurzame producten of diensten doen dat nu niet, of organisaties maken dat niet (voldoende) duidelijk aan consumenten. 

Voorbeeld: met de auto naar Amsterdam

En dat is ook de reden dat veel mensen niet uit hun auto en in de trein te slepen zijn: het alternatief is misschien wel beter voor de wereld, maar niet beter voor ons persoonlijk. Laat ik mijn eigen reis naar Amsterdam als voorbeeld gebruiken.

1. Het is duurder

Ten eerste is het duurder. Althans, dat denken we. Het probleem hierbij is ook dat we bij het uitchecken in het openbaar vervoer direct de prijs zien. We zijn ons dan direct bewust van de kosten van de reis. In mijn geval is dat €26 per persoon, dus €52 totaal (met korting, en de kinderen reizen gratis). 

In de auto is dat niet zo: de kosten voor de belasting, benzine, apk en afschrijving zie je niet. En dus weet je niet wat een retourtje Amsterdam met de auto precies kost.

2. Het duurt langer

Bovendien duurt de reis langer. Van stad-naar-stad is de trein snel, maar van deur-tot-deur ben je een stuk langer onderweg: met de fiets (of bus) naar het station, een plek in de stalling zoeken en wachten op het perron. En dan sta je in Amsterdam ook nog niet bij je eindbestemming, maar op een druk station.

Mijn reis zou 2 tot 2.5 uur duren met het openbaar vervoer. Dan is de auto toch sneller: 1.5 uur van deur-tot-deur. Parkeren kost straks trouwens wel €7,50 per uur. En dat is dan toch weer een reden voor de trein: het parkeren alleen zou mij al €30 gekost hebben.

3. Het is minder gemakkelijk en comfortabel

Tot slot is de reis minder gemakkelijk en comfortabel. In mijn geval zeker: een kind van bijna twee dat slaapt in de auto, maar niet in de trein. Nee, daar wil ze rondlopen, -rennen en -springen. 

Bovendien neem je met kinderen altijd je halve inventaris mee: luiers, kleding, eten, karretjes en speelgoed. Dat gooi je toch makkelijker achter in de auto, die ‘toevallig’ voor de deur staat. Tsjah, gemak dient de mens.

Zo krijg je me in de trein

Maar stel nu dat de trein (in een extreem geval) gratis is. Dan zal dat voor veel mensen een heel goede reden zijn om de auto te laten staan, ondanks dat de reis langer duurt en minder comfortabel is.

Als daarbij het openbaar vervoer ook nog sneller wordt, dan wordt dit duurzame alternatief nog aantrekkelijker. Denk aan meer treinen, betere aansluitingen en een verfijnder netwerk van stadsvervoer.

En als de NS dan ook nog ‘speelcoupés’ introduceert met glijbanen, een ballenbak en bar voor ouders, dan ga ik als Rotterdammer nog eens met plezier naar Amsterdam.

Natuurlijk klinkt dit als een utopie (ik zal nooit volledig vrijwillig naar Amsterdam gaan), maar de boodschap is duidelijk.

Duur-zame boodschappen

Het openbaar vervoer is een goed voorbeeld van een duurzaam alternatief dat ons niet altijd meer oplevert (of op lijkt te leveren) dan het kost, maar je ziet het ook in de supermarkt. 

We willen best biologische producten kopen, maar ze zijn vaak (veel) duurder dan het niet-duurzame alternatief. En ook de andere persoonlijke voordelen kennen we niet. Dus laten we het staan.

Focus op (andere) voordelen

Het probleem is dat de productie van duurzame producten vaak duurder is. Daarom kun je dit alternatief niet financieel aantrekkelijker maken (bahalve met subsidies en belastingen). Maar je zou de consument wel op een ander vlak tegemoet kunnen komen.

Bijvoorbeeld door ‘duurzame maaltijdpakketten’ aan te bieden, zodat de klant niet alle producten los hoeft te pakken.Of door duurzame producten herkenbaar en op ooghoogte in het schap te plaatsen (is gemakkelijker dan het onderste schap). Zo wordt de betere optie ook voor de klant persoonlijk beter.

Conclusie: maar het persoonlijk

Consumenten willen best duurzame keuzes maken, maar ze vinden ook geld, tijd, gemak en comfort belangrijk. Kortom, het moet niet te veel kosten. Of beter nog: het moet ons iets opleveren (in plaats van kosten).

Daarom is het als organisatie belangrijk om vanuit het perspectief van je klant, de consument, naar je product of dienst te kijken. Dat jouw aanbod duurzaam (of duurzamer) is, is mooi. Maar waarom moet de consument voor jouw product kiezen?

Niet omdat het cradle-to-cradle, gerecycled of vrij van slavernij is. Nee, omdat het goedkoper, sneller, gemakkelijker of comfortabeler is. En als die boodschap duidelijk is, komt het goed. Met de organisatie én de wereld.


3 reacties

Nadie · 12 november 2018 op 11:23

Ik ben voor die trein met ballenbak en bar! Zal dan idd een stuk sneller de trein pakken (ipv nooit haha).
Enne duurzaam bij de supermarkt? Kom eens naar de Aldi, heb je het beste van twee werelden: verantwoord (duurzaam, ja echt!) en voordelig! Je moet het wel even zelf uit de doos pakken, maar dan heb je ook wat!

    michael · 12 november 2018 op 11:44

    Helemaal mee eens, Nadie! Ik koos de Albert Heijn in dit artikel omdat zij toevallig op dit moment een actie heeft en haar duurzame assortiment actief promoot. De Aldi doet dat (voor mijn gevoel, althans) minder. Dat is denk ik onterecht, maar al het duurzame van de Aldi krijg ik toch vooral van jou mee, en niet van de televisie…

    Plus, het halve huishouden moet glutenvrij eten, en (het vinden van) dat assortiment valt bij de Aldi wel vies tegen. Maar dat staat los van het verantwoorde assortiment.

    Ja, en die dozen hè, toch dat puntje ‘gemak’ weer ;-).

      Nadie · 12 november 2018 op 11:55

      Ja communicatie moeten we nog even wat beter in worden, klopt helemaal! Zonde, want we hebben een goed verhaal te vertellen!
      (En in de vernieuwde winkels zie je de dozen al bijna niet meer staan ;-))
      Glutenvrij is lastig ja, dat is er helaas nog een stuk minder of minder goed te vinden dan bij de Appies van deze wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.