Vorige week gaf ik al (kort) aan wat ik ‘ga doen’. Zaterdag concludeerde ik echter dat ik niet meer in ‘toekomsttermen’ moet praten, maar in het heden. Daarom vandaag wat ik doe (deel 1): tekstschrijven en tekstredactie, maar dan duurzaam!

Tekst & toekomst

Hoofd en hart combineren: dat is wat ik ga doen. Mijn hoofd is goed in tekstschrijven, heb ik eerder geconcludeerd. En mijn hart ligt bij de wereld van morgen.

Combineer ik die twee, dan schrijf ik dus teksten die die wereld (van morgen) beter, mooier en simpeler maken. Het kan soms zo eenvoudig zijn.

Mijn teksten: een bewust (en) goed verhaal

Ik hanteer een paar (duurzame) uitgangspunten bij de teksten die ik schrijf. Dat betekent dat mijn teksten met een bewust (en) goed verhaal de wereld (van morgen) beter, mooier en simpeler maken

Daarbij hanteer ik een paar criteria, en daar mag je me aan houden.

1. Begrijpelijk en persoonlijk

Wat ik schrijf is begrijpelijk voor de doelgroep, zowel qua vorm als qua inhoud. En dan maakt het niet uit of het om facturen of algemene voorwaarden gaat, om brochures of ‘de kleine lettertjes’: de lezer kan het volgen en begrijpen.

Dat betekent dat ik rekening houd met het niveau van de lezer. Sommige teksten worden op B1-niveau geschreven, terwijl andere verhalen wel jargon en ingewikkelder (zins)formuleringen bevatten.

Begrijpelijke teksten zijn ook goed te volgen. Ik neem mijn lezer mee aan de hand door te zorgen voor een samenhangend verhaal: een goede opbouw en een heldere,  expliciete structuur.

Al mijn teksten zijn verder persoonlijk en menselijk: ik communiceer als mens met de lezer, en verschuil me niet achter afdelingen, teams of organisaties. Ook in de tekst is dit terug gezien: herkenbare verhalen met een persoonlijke schrijfstijl.

2. Eerlijk en transparant

Duurzaam communiceren doe je met je hart én je hoofd. Dat betekent dat je luistert naar je (onderbuik)gevoel, maar ook je nuchtere kennis niet uit het oog verliest. Voelt iets niet goed? Dan is het dat waarschijnlijk ook niet. Naar dat gevoel luister ik, wat betekent dat mijn teksten geloofwaardig zijn.

Wat ik schrijf is dus eerlijk en oprecht, helder en transparant. Kortom, een verantwoord verhaal. Ik kijk altijd naar het échte doel van de tekst: wat wil je bereiken bij de lezer? Dat is het uitgangspunt, zondere stiekeme, dubbele of verborgen agenda’s. 

En dit alles betekent dat ik verre blijf van verhalen die je kunt scharen onder greenwashing, misleiding, framing of ander oneerlijk gedrag.

3. Gericht op de lange termijn

Mijn teksten zijn houdbaar en blijvend relevant, en dat geldt voor (1) het doel van de tekst én (2) de inhoud van de tekst.

Dat betekent dus geen marketingteksten of verkooppraatjes gericht op snelle winsten ten koste van de klantrelatie of de (natuurlijke) bronnen op lange termijn. Nee, mijn teksten zijn gericht op duurzame, langdurige relaties met klanten en medewerkers, en niet op kortertermijndoelen.

Ook de inhoud van de tekst is gericht op de lange termijn en blijvend relevant. Het werk dat ik aflever is vooral informerend.

4. Foutloos en kloppend

Tot slot: uiteraard zijn mijn teksten foutloos. Daarmee bedoel ik zowel wát er staat (de inhoud klopt en is waar) als hóé het er staat (de spelling, formulering en grammatica).

Duurzaam communiceren? Ja!

Dit lijkt heel erg op duurzame communicatie. En dat is het ook. Ik communiceer echter niet (alleen) over duurzaamheid, mijn teksten hebben duurzaamheid als uitgangspunt. Dat betekent dat ik niet schrijf over bovenstaande thema’s, deze punten zijn het start- én eindpunt van mijn teksten. 

En daar ben ik goed in!


2 reacties

Dit doe ik: jou een betere schrijver maken - Voor Straks · 10 oktober 2018 op 13:47

[…] Kijk hier wat ik eerder schreef over wat ik maak […]

Hoera, mijn eerste opdracht! - Voor Straks · 12 oktober 2018 op 15:25

[…] Bovendien paste de opdracht inhoudelijk niet helemaal bij wat ik ga doen (daar lees je hier en hier meer over), al was het onderwerp absoluut niet nieuw voor […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.