Fietsen naar je werk

fietsen

Misschien fiets je toch al naar je werk (heel goed!), misschien ook niet. Toch is het hartstikke goed voor jou, het milieu en je portemonnee. De nadelen, die zijn eenvoudig te weerleggen. Let maar op!

Nederland fietsland

Dat we een echt fietsland zijn, zal de meesten niet verbazen. Zo hebben we ruim 37.000 kilometer fietspad liggen. Om fietsen bovendien nog meer te stimuleren, worden er overal zogenaamde snelfietsroutes aangelegd. Dat komt goed uit, want we hebben samen 22,8 miljoen fietsen! Zonde om niet te gebruiken, toch?

De voordelen van fietsen

Zoals ik al aangaf heeft fietsen eigenlijk alleen maar voordelen: het is goed voor het milieu, je lichaam en je geest. Bovendien sta je nooit in de file (behalve op het fietspad in Amsterdam) en ben je sneller op je werk (echt, hier staat het, punt 4). Tot slot word je er slimmer van en bespaart het geld (ook als werkgever).

Het is dus hartstikke duurzaam, met oog voor jou, het milieu en het bedrijf (ook als zzp’er). People, planet en profit, inderdaad. Kortom, waar wacht je nog op?

Twijfel je nog en wil je nog meer voordelen van fietsen lezen? Hier vind je er 30!

De nadelen van fietsen

Zie je toch beren op de weg het fietspad (letterlijk)? Dan snap ik dat je de auto pakt. In alle andere gevallen ga ik toch aantonen dat fietsen loont. Alle nadelen blijken namelijk ongegrond.

fietsen

1. Tegenwind

Je hebt bijvoorbeeld altijd tegenwind. Dat is omdat je sneller trapt dan de wind blaast. Kwestie van langzamer trappen dus.

2. Regen

Het regent altijd. Dat is niet waar: Helga van Leur wist mij (tijdens de prijsuitreiking van de Hoos & Hitte Contest) te vertellen dat het jaarlijks 570 uur regent. Dat is slechts 7 procent van de tijd. En met de droogte van de laatste tijd is het waarschijnlijk nog minder.

3. Alsnog regen

Word je alsnog altijd nat op de fiets? Dan is het niet de regen, maar je zweet. Dit valt vaak samen met de tegenwind. Met andere woorden, rustig aan, want je fietst te hard.

En regent het écht? Dan kun je altijd nog een regenpak kopen. Bij de ANWB schijnen ze er altijd twee voor de prijs van één te hebben. Handig voor je partner, ook!

4. Zweet

Bezweet aankomen op je werk is inderdaad een probleem. Wederom, rustiger aan doen. Of koop een e-bike, al keur ik dit alleen goed bij een medische onderbouwing of als meer dan 50 procent van je kapsel bestaat uit grijze haren.

In alle andere gevallen doet een schoon shirt in de aktetas onder je snelbinders of een fles deodorant wonderen (wel zelf maken!).

5. Afstand

Misschien vind je de afstand te groot. Dat euvel is eenvoudig op te lossen. Neem de OV-fiets! Zo leg je een (groot) deel van je reis af met het openbaar vervoer (groen), en de laatste kilometer(s) kun je bewegend afleggen.

6. Te koud (of te warm)

Een bekend probleem, maar de oplossing ligt voor de hand: warmer kleden. Of harder trappen, natuurlijk. Vind je het te warm? Dan wil een t-shirt wel eens helpen. Of rustig aan trappen!

Fiets-naar-mijn-werk-dag

Welk vervoermiddel ik kies op wereldfietsdag? Dat is simpel: ik loop. Hoef ik ook niet te kiezen! Werk je wel, dan lijkt de keuze me helder: hop, op de fiets naar je werk, de winkel of de sportclub!

Heb je er weinig zin in? Beloon jezelf dan! Met een toffe fietshelm (haha!) of gewoon een goed gevoel. Trouwens, voordelen voor het milieu, je gezondheid en je portemonnee, wat wil je nog meer? Veel (fiets)plezier!

Ook in 5 stappen zichtbaar duurzaam ondernemen?

Gratis gids

Duurzaam ondernemen doe je niet ‘zomaar’. Wil je het volhouden, dan moet je er serieus werk van maken. Én het laten zien!

Het gratis 5-stappenplan helpt je om blijvend en zichtbaar duurzaam te ondernemen. Zo zorg je met blijvend verantwoord ondernemen voor een toekomstbestendig bedrijf, met respect voor mens, dier en milieu.

1 gedachte over “Fietsen naar je werk”

  1. Wanneer je in het buitenland hebt gewoond, valt pas echt op hoe fietsvriendelijk Nederland is. Sorry, maar daar kan zelfs Duitsland niet tegenop. Wat mij soms wel hindert, is het onderhoud van sommige fietspaden. Vooral de betegelde hebben soms losliggende tegels. Dat zou niet mogen. Maar over het algemeen: lang leve de Nederlandse fietsinfrastructuur!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.