Ga niet zakelijk bloggen! Toch?

papierloos

Bloggen: het zou dé magneet van je website moeten zijn, de stroop op je producten of diensten. Een goudmijn en geldboom. Maar voor niets komt de zon op, en daardoor is het gras bij de buren altijd groener. Zijn de voordelen van zakelijk bloggen voor duurzame ondernemers niet te mooi om waar te zijn?

Zakelijk bloggen als duurzame ondernemer: gratis geld!

Google een keer op ‘zakelijk bloggen’ en de voordelen vliegen je om de oren. Je eindigt bovenaan in Google, je verkopen stijgen, klanten zien je als expert, iedereen kan het (leren) en het is goedkoop. Dat we dat niet veel eerder bedacht hebben!

En ook ik maak me schuldig aan het ophemelen van bloggen…

Maar is dat bloggen wel zo leuk en verstandig als het lijkt? Want naast die schijnbare voordelen, kan ik ook voldoende nadelen bedenken. En uit eigen ervaring beamen.

Wat redenen zijn om niet te beginnen met een zakelijke blog? Een paar voorbeelden:

1. Bloggen kost tijd. Veel tijd…

Ja, bloggen is goedkoop, maar zeker niet gratis. Het kost namelijk tijd, veel tijd! 

Ga maar na: voordat je start moet je een (blog)plan-van-aanpak hebben, met een doel en een strategie. Je wilt niet dat je blog een schot hagel is. Maar ook het bloggen zelf kost tijd én moeite: informatie verzamelen, inlezen, aantekeningen maken, schrijven, herschrijven, nog een keer herschrijven, plaatsen, delen, reageren en analyseren…

En dan moet je maar hopen dat je geen writers block hebt en uren naar een leeg scherm zit te staren. Ik kan je vertellen: een knipperend streepje op een wit scherm is verdraaid inspiratiesloos en demotiverend.

Echt, stoppen met roken kost minder moeite (denk ik – ik heb daar geen ervaring mee).  

2. Garanties tot de voordeur

Het klinkt hartstikke leuk, die gouden blogbergen. Dat is het natuurlijk ook.

Maar niemand garandeert je dat het lukt. Google’s wegen zijn ondoorgrondelijk, dus je weet van tevoren nooit hoe hoog je in de zoekresultaten eindigt. Niemand belooft je al je blogs te lezen, behalve je ouders en partner. Maar die laatste kost doorgaans vooral geld.

Bovendien: geen enkele potentiële klant geeft jou op een briefje dat ‘ie op basis van jouw blog iets bij je gaat kopen. Succes is dus niet gegarandeerd. En je krijgt geen ‘niet goed, blogtijd terug-garantie’. 

3. Bloggen is niet zo makkelijk als het lijkt

Een tekstje tikken, hoe moeilijk kan het zijn? Je deelt wat ervaringen en kennis, geeft een paar tips en gooit alles op de sociale media. En kan je zelf niet tikken? Dan laat je het toch gewoon doen door een kunstmatige schrijver?

Maar zoals ze bij een van de populairste Nederlandse programma’s zeggen: “niets is wat het lijkt“. Bloggen is een vak waar mensen (goed) geld mee verdienen. Dan zal er wel een bepaalde expertise achter zitten waar jij je beter niet aan kunt wagen. Schoenmaker, blijf bij je leest. 

4. Bloggen is niet vol te houden

Een blog is typisch iets dat niet tot je ‘kerntaken’ behoort. De wereld en jouw bedrijf draaien echt wel door als je dat blogje een week uitstelt. Geen haan die ernaar kraait, omdat er geen kip is die je blog leest. 

Met een beetje pech levert het bovendien vooral teleurstellingen op: je eindigt ergens op pagina 10 van Google. Zelfs je ouders lezen je blog niet. Je partner en Russische hackers wel, maar die kosten zoals gezegd vooral geld. En het heeft 0 klanten opgeleverd. Zero. Niets. 

Tel daarbij dit bemoedigende artikel op en de conclusie lijkt helder: zakelijk bloggen is een ramp. Probeer dan maar eens gemotiveerd te blijven en het vol te houden. 

Of ligt het bloggen genuanceerder?

Aan de andere kant: waarom wagen zoveel bedrijven zich er dan toch aan, zonder hun vingers eraan te branden? De reden is simpel: 94% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine, meer dan 50% van de websitebezoeken heeft Google als afzender en bijna driekwart van de zoekers klikt op de eerste vier zoekresultaten. 

Er valt dus een wereld te winnen (veroveren?). Maar dan moet je het wel góéd aanpakken. 

Blogplan-van-aanpak

Als duurzame ondernemer of organisatie bloggen als een kip zonder kop heeft weinig zin. Het kost tijd en levert nauwelijks wat op (behalve frustratie). Begin er dan inderdaad niet aan, of besteed het uit. Het kan namelijk nog steeds een goede investering van je ‘marketingbudget’ zijn. 

Maar heb je een doordachte blogstrategie, met een duidelijk doel, een langetermijnplanning en een goed verhaal? Dan heb je écht die goudmijn in je handen (en je toetsenbord). 

Een vak kun je leren

Ik zal nooit een automonteur worden, maar ik kan de olie en de ruitenwisservloeistof bijvullen. En dan maar hopen dat ik de twee niet verwissel.

Hetzelfde geldt voor een blog. Je kunt het leren, zeker met wat houvast (van hier bijvoorbeeld). En vergeet niet dat het je heel veel op kan leveren! 

Maar dat is wel een kwestie van oefenen. Leren bloggen betekent schrijven, schrijven, schrijven en schrijven. Kilometers vreten, tot de knoppen van je toetsenbord versleten zijn en je vingertopjes een dikke eeltlaag hebben.  

De aanhouder wint

Ik gaf net al aan dat  een goede strategie met langetermijnplanning essentieel is voor een succesvol blog. Google zal niet op basis van één leuk verhaal jouw website bovenaan terug laten komen. Daarvoor heb je meer (goede!) content nodig, net bezoekers en verwijzingen van andere websites. 

Hetzelfde geldt voor het vervolg: je wilt waarschijnlijk dat jouw (potentiële) klanten iets doen: zich aanmelden voor een nieuwsbrief of workshop, een product kopen of informatie opvragen. Dat doen ze zelden na één bezoekje aan je website. Je moet met een blog dus proberen aandacht te blijven trekken. 

Lukt dat? Dan zal je zien dat de aanhouder wint!

Zakelijk bloggen: serious business

Zakelijk bloggen is dus serious business. Het is niet ‘leuk voor erbij’ of ‘laten we het eens proberen’. Nee, je moet een stevig fundament neerzetten, een plan hebben en veel investeren. 

Een huis bouwen doe je ook niet met een figuurzaag. Daar heb je serieus materiaal voor nodig. Dat geldt net zo goed voor een zakelijk blog dat staat als een huis: zorg voor een plan, goed materiaal en steek er tijd en moeite in. Tel daar nog voldoende schrijfkilometers en een gezonde portie doorzettingsvermogen bij op, en dan garandeer ik je succes (tot de voordeur).

Kortom: zakelijk bloggen, begin er niet zomaar aan. 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.