Te vroeg kom ik aan op onze afspraak. Ik ga zitten bij de eerste tafel en bestel een cappuccino, zonder de rest van de gasten een blik waardig te gunnen. Na tien minuten word ik op mijn schouders getikt.  Daphna, ‘brainteaser’ en eigenaar van Egosensus, blijkt al die tijd al verderop te zitten. Met ook een cappuccino. Het blijkt tekenend voor ons gesprek.

Daphna van Zoeren

De eerste twintig minuten gaan vooral over onze gedeelde ervaring: Daphna en ik kennen elkaar van een training die zij een jaar eerder voor mij heeft verzorgd. Verder blijken onze redenen om voor het ondernemerschap te hebben gekozen (in Daphna’s geval 12 jaar geleden), deels overeen te komen. 

Werknemerschap

“Ik ben niet zo goed in werknemer zijn”, begint Daphna lachend. ”Ik vind het heel fijn om mijn eigen zin te doen, ik erger me snel en hou echt heel erg van vrijheid. Kunnen oppakken waar ik zin in heb. En ik word niet zo graag gekneed door een baas.”

Ik word niet zo graag gekneed door een baas. 

– Daphna van Zoeren

Toch ging het ook bij Daphna niet zonder slag of stoot: “Ik ben begonnen met een uitgebreid plan van aanpak, een website, wilde ideeën van wat ik ging doen: allemaal workshops en individuele begeleiding geven. Mijn idee was dat ik mensen ging helpen met het opspeuren van hun belemmerende patronen, en dan ging ik daar van alles mee doen. Maar concreter dan dit werd het lang niet.”

Workshop versieren

Daphna komt uit de hoek van hulpverlening, en ze heeft ook veel seksuele voorlichting gegeven: “Dat vond ik vreselijk leuk! Daarom ben ik begonnen met een workshop versieren, hier in Tilburg in de bibliotheek. En het was vol! Die actie was al meteen niet zakelijk: mensen hoefden bijna niks te betalen. Maar het was een start en ik was nu echt aan het ondernemen, dacht ik.”

Ik was heel veel wilde plannen aan het bedenken op mijn kamer en achter mijn computer aan het zitten. Maar verder gebeurde er eigenlijk niks.

– Daphna van Zoeren

Toch werd het daarna weer stil: “Ik wist niet meer wat ik nou eigenlijk moest doen. Ik was heel veel wilde plannen aan het bedenken op mijn kamer en achter mijn computer aan het zitten. Maar verder gebeurde er eigenlijk niks. En zo ben ik een half jaar aan het dobberen geweest met een vaag ondernemingsplan, tot ik maar weer op een baan solliciteerde.”

Meer mooie verhalen?

Elke week een mooi verhaal in je inbox? En tips over hoe je jouw verhaal (want ja, dat heb je!) ontdekt en vertelt? Laat dan je mailadres achter, en ik ga je helpen!

[mc4wp_form id="28"]

Terug naar het werknemerschap

Die nieuwe baan beviel helaas niet. Na een jaar vertrok ze en kreeg ze een baan als trainer: “Ik heb binnen mijn proeftijd weer ontslag genomen omdat er zoveel ruzies waren op de afdeling waar ik werkte. Ik dacht: dat ga ik niet doen.”

Er leek nog een andere baan in het verschiet te liggen maar die ging niet door. Daarna kreeg ze een aanbod om als zelfstandige trainingen te gaan ontwikkelen. Toen begonnen de zaken voor haar eigen bedrijf pas echt te lopen.

Jarenlang verzorgde ze trainingen voor studenten op het gebied van zelfmanagement en studievaardigheden. Door publiciteit op de website van de opdrachtgever kwamen ook andere opdrachten binnen. Er volgde na 5 jaar een dip in de activiteiten door de financiële crisis. In die periode waren er weinig opdrachten.

Verder ontwikkelen

Gelukkig blijkt Daphna geen opgever: inmiddels is ze actief op de universiteiten in Tilburg en Nijmegen, en op de Open Universiteit. Afwisselend, maar ze wil meer dan deze opdrachten en zich breder ontwikkelen.

“Ik zou graag alle middelen in willen zetten die ervoor zorgen dat je studenten zo effectief mogelijk kunt begeleiden. Het kan nog zoveel beter! Online coaching kan een mooie tool zijn om toe te voegen. Ik ben daarom gaan netwerken en rondkijken, en via-via ben ik bijvoorbeeld in contact gekomen met iemand die een boek heeft geschreven over online coachen. ”

Netwerken werkt

Dat netwerken blijkt te werken: “Door het gesprek met die auteur kwam ik op het idee om bij een opdrachtgever te vragen om het online coachen uit te mogen proberen. Die kans heb ik gekregen.” 

“Ik ben nu aan het experimenteren met het online coachen van studenten als onderdeel van een breder programma. Zo ziet mijn werk er nu heel anders uit dan een tijdje geleden. Wie weet waar het toe zal leiden.”

De startfase voorbij

Je moet als ondernemers ook blijven vernieuwen en met de tijd meegaan. En dat gaat niet zonder slag of stoot: “Ik heb pas anderhalf jaar een smartphone. Maar nu gebruik ik dat wel voor het contact met mijn studenten. En zo blijf ik me ontwikkelen.”

“Eigenlijk heb je geen moment dat je de opstartfase voorbij bent. Je blijft continu opstarten, maar ik kan wel fases zien. Als ondernemer ben ik ook anders gaan denken. Veel bewuster bezig met ‘wat wil ik dan verbeteren om die ondernemer te worden die ik wil zijn’. Ook daarin blijf je je ontwikkelen.”

Buiten de deur

Wat volgens Daphna ook helpt, is buiten de deur te gaan werken. “Ik ben in maart een ruimte gaan huren in een bedrijfsverzamelgebouw. Ik heb altijd aan de keukentafel gewerkt, maar ik moest thuis weg. Dat is geen werkplek, ik zit daar maar in mijn eentje. Dus dat ben ik gaan doen en dat is heel leuk en geeft veel energie. Je praat met mensen.”

“Het helpt om in een andere omgeving te zijn, omdat je dan constant aangesproken wordt in jouw rol van ondernemer. Je moet dan ook heel vaak uitleggen wat je doet. Thuis vraagt niemand dat. En dat maakt het al anders: het verplicht je om er over na denken, wat voelt goed?”

Zichtbaarheid

Ondernemerschap is voor Daphna ook zelfpromotie, en dat is lastig als het je achtergrond niet is: “Ik kom niet uit een ondernemersgezin, dus het zit niet in mijn bloed. Ik praatte dus niet met mensen. Dat ben ik pas vrij recent wel gaan doen. Ik was altijd heel dienstbaar aan mijn opdrachten en stelde alleen maar vragen. Maar ik liet nooit iets van mijzelf zien, van wat ik nog meer kan. Daar ben ik nu bewuster mee bezig.”

En dat werkt, merkt ze: “Ik moest gaan nadenken over hoe wil ik dat mensen naar mij kijken. Mensen weten nu beter wat ik doe en ik word meer gevraagd voor andere dingen, bijvoorbeeld provocatieve interventietechnieken. Je moet ook brutaal zijn. Mensen vinden dat alleen maar leuk!”

Vertel wat je leuk vindt

De belangrijkste tip van Daphna is ‘doen wat je leuk vindt’, maar dat ook vertellen. “Geef bewust sturing aan welke opdrachten je aanneemt: kijk bij opdrachten goed naar wat je leuk vindt. En ga dat ook vertellen, zodat je bij mensen in het vizier komt en je zo snel mogelijk de dingen kunt doen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt.”

Kijk goed naar welke opdrachten je leuk vindt, maar ga dat ook vertellen. Mensen onthouden dat.

– Daphna van Zoeren

Ik besluit gelijk de proef op de som te nemen en vertel over mijn ambities en hoe ik duurzaamheid en tekstschrijven wil combineren. Het werkt: “Ik heb een afspraak met een vriendin en zij werkt bij Groenlinks. Ik hoor en onthoud je verhaal en wie weet is er eens een linkje waardoor ik jullie met elkaar in contact kan brengen.”

Op de voorgrond treden

Dat heb je nodig als ondernemer, want er is niemand anders die je naar voren schuift. Door met mensen te praten, maar ook door ook iets te vragen. De conclusie van ons gesprek blijkt dan ook vooral dat je jezelf moet verkopen door mensen aan te spreken en ze te vertellen wat je te bieden hebt. Gevraagd, maar ook ongevraagd.

En onze binnenkomst blijkt daar een perfect voorbeeld van. Je hebt elkaar iets te vertellen, maar zolang je geen oog hebt voor je omgeving, gaat er niets gebeuren. Een wijze les.

Daphna's verhaal

Want vond jij van het verhaal van Daphna? Herken je de opmerkingen van Daphna over vertellen van je leuk vindt en de zoektocht naar de invulling die je geeft aan het ‘leven als zelfstandige’? Laat het weten!

En wil je meer mooie verhalen? Meld je dan aan, en ontvang elke week een mooie verhaal én tips voor het maken en vertellen van jouw verhaal.

[mc4wp_form id="28"]

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.