Langzaam sluit je aan in de rij wachtenden voor je. Nee, niet bij de kassa van het campingwinkeltje met een stokbrood onder je arm en een wc-rol om je nek, maar op de snelweg, tussen de make-uppende, rokende, koffiedrinkende, appende en nog slapende medeforenzen.

Alleen van de gedachte zou je al een post-vakantiedip krijgen. En terecht. Maar jammer is het wel, want werk hoort leuk te zijn (net als vakantie, trouwens). Dat geldt zeker voor zzp’ers die bewust voor het ondernemerschap hebben gekozen.

Maar hoe erg is zo’n post-vakantiedip? En kun je er iets tegen doen? In dit artikel het antwoord en dé antidiptips voor zzp’ers!

De post-vakantiedip: is ‘t erg?

In de zeikende (Hollandse) regen op de bus wachten, in plaats van in de zon op het toeristentreintje. Lunchen met een droge boterham, Goudse kaas en een glas halfvolle melk in plaats van met een stokbrood, Franse kaas en een glas wijn. Wachten tussen de andere schoolpleinzzp’ers en andere ouders

Nee, gek is het niet, zo’n dip na de vakantie.

En erg is dat ook niet, volgens life coach Jojanneke Koedam. Natuurlijk is het weer even omschakelen, zeker als je een goede vakantie hebt gehad. En natuurlijk mag je dan best een beetje humeurig zijn. Bovendien ben je zeker niet de enige: de helft van de Nederlanders blijkt er last van te hebben.

Gezond ondernemerschap

Maar die post-vakantiedip wordt wel vervelend als het een structureel karakter krijgt. Zeg, wekenlang na elke vakantie, of nog erger, het wordt een weekenddip elke maandag (tot vrijdag).

Als het leidt tot (langdurig) ‘niet lekker in je vel zitten, inclusief lusteloosheid, vermoeidheid en een gebrek aan concentratie, dan zit er iets niet goed. Reden genoeg om uit te zoeken of dat met je werk(druk) te maken heeft en daar iets aan te doen. 

Duurzaam ondernemerschap is namelijk ook gezond ondernemerschap!

Telefoon strand zwembroekzzp'er

Plezier in je werk(omgeving)

Als je post-vakantiedip door je werk lijkt te komen, dan is het belangrijk om te achterhalen of er  specifieke zaken of gebeurtenissen zijn op je werk waar je op afknapt. Kijk dan of je die kunt weghalen of aanpassen. Die droge boterham met kaas uit de Peppa Pig-broodtrommel van je dochter kan best vervangen worden door een lekkerder lunch.

Een inspiratieloze werkplek kan best opgeleukt worden. Koop een plant, hang een vakantiefoto op of maak het op een andere manier een prettiger kantoor.

Is het probleem groter, dan is het misschien tijd om een loopbaancoach in te schakelen of goed na te denken over wat je wel (of liever) wilt.

De balans in je werk(ende leven)

Een tweede probleem is een zoekgeraakte balans tussen werk en vakantie. Die vakantie is vooral bedoeld om te ontspannen en te genieten, even in een andere omgeving te zijn en je werk los te laten. 

En dat is waar het bij zelfstandigen (en mensen in loondienst net zo goed) vaak misgaat. Zij gebruiken vakantie om 3 weken ‘bij te komen’ van maanden te veel, te lang en te zwaar werken. En ben je eindelijk een beetje tot rust gekomen, dan is de vakantie weer voorbij. 

Zonder dat je een vakantie hebt gehad zoals een vakantie bedoeld is. In dat geval is de balans in je werk(ende leven) zoek. En dat heeft niets met een post-vakantiedip te maken, maar meer met een burn-out. Op deze website kun je een test doen om te achterhalen of dat bij jou het geval is.

De post-vakantiedip: 6 antidiptips

Ben je er zeker van dat je post-vakantiedip niet meer is dan alleen wat frisse tegenzin en gezond verlangen terug naar de vakantie? Dan zijn er gelukkig altijd nog de kleine antidiptips die je helpen snel weer het plezier in je werk terug te vinden!

Tip 1: ga niet meteen werken

In de tijd dat ik docent was (en vrijgezel), ging ik van mijn 6 weken (de goeie ouwe tijd) vakantie exact 5 weken en 6 dagen weg. Met een jatlag en teenslippers ging ik vervolgens weer aan het werk. Leuk, zo’n lange reis, maar mijn productiviteit en humeur kwam het niet ten goede.

Beter is het om eerst nog een paar dagen in de tuin (of op de bank) bij te komen en te wennen aan het leven thuis. Zo kun je het vakantiegevoel nog even vasthouden en alvast wennen aan ‘het gewone leven’. En daarbij moet er waarschijnlijk ook gewoon een berg kleding gewassen worden.

Tip 2: boek snel je volgende vakantie

Uit onderzoek blijkt dat we meer geluk beleven aan de ‘voorpret’ van een vakantie dan aan de vakantie zelf. Wat is er dan slimmer dan snel je volgende vakantie boeken, reisgidsen te scoren en optimaal te gaan genieten van de voorpret?

Zo’n vakantie hoeft overigens geen drie weken op de Bahama’s te zijn (sowieso is vliegen een slecht idee). Boek een weekend naar Luxemburg, ga fietsen in de Eiffel of waai uit op de Waddeneilanden. Ook dan ben je even helemaal weg en zoals gezegd: de voorpret levert meer op dan de vakantie zelf.

Tip 3: maak tastbare herinneringen

Het is goed om terug te denken aan een fijne vakantie, zeker met leuke, tastbare herinneringen. Zorg daarom dat je iets hebt waar je op terug kan grijpen als je wéér voor het rode licht staat, slapeloos in bed ligt of op zoek bent naar de nooduitgang op je werk.

Dat kan gaan om een souvenir dat gekocht hebt, een ‘vakantiedagboek’ (dat ja natuurlijk wel hebt bijgehouden) of een fotoalbum (met alle bewogen, onscherpe smartphonefoto’s). Zolang het voor jou maar een positieve herinnering is!

Tip 4: neem je vakantie mee naar je werk

Wat waren de momenten waarom je écht gelukkig was tijdens je vakantie? Hardlopen vroeg in de ochtend? Een lekkere lunch? De wandeling daarna? Even weg zijn van de sociale media?

Probeer die geluksmomenten mee te nemen naar je werk. Door minder op je telefoon te kijken, werk te maken van je lunch, elke dag te gaan wandelen of ’s ochtends nog even te gaan sporten.

Tip 5: kijk naar 'Ik vertrek'

Droom je van een vakantiehuis in Spanje? Een chambre d’hôte in Frankrijk? Of toch een boerderij in Brazilië? Kijk dan eens een paar afleveringen van ‘Ik vertrek‘ en zie de bureaucratie, tegenslagen en desillusies. Het is inderdaad leedvermaak, maar met een goed doel: je bent gegarandeerd weer blij met je saaie, Nederlandse leven! 

Tip 6: maak werk van goede voornemens

We bedenken allemaal goede voornemens tijdens de vakantie: minder drinken, meer sporten, de vakantiekilo’s eraf (plus die van vorig jaar), minder televisie kijken, lopen of fietsen naar je werk, vaker complimenten geven… Of beter leren plannen, zoals ik.

Maak er werk van! Dat motiveert en geeft je focus. Zorg er trouwens wel voor dat je doel realistisch en haalbaar is, anders levert dát weer een dip en teleurstelling op.  

Wat is jouw antidiptip?

Deze 6 antipdiptips helpen je hopelijk snel over je post-vakantiedip heen. Heb jij nog meer tips? Laat dan een bericht achter en help iedereen van die dip af! 

Namens werkend Nederland in de zeikende regen of de file: bedankt!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.