Ik ben sinds november 2018 officieel zelfstandig ondernemer. Niet zomaar een zelfstandig ondernemer, maar een duurzame of maatschappelijk verantwoorde. Een compleet nieuwe wereld voor mij.

Als ik in de afgelopen maanden één ding geleerd heb, dan is het wel dat de wereld van de duurzame ondernemers net een klein dorp is. En dat duurzaam communiceren meer is dan Linken en mailen. En dat bellen helemaal niet eng is.

Dat zijn drie dingen hè? Hmm, leerzaam, dat zelfstandig ondernemerschap…

duurzaam communiceren bellen

Welkom bij de club

Ik ben dus nog vrij nieuw in het duurzameondernemersteam. We hebben geen whatsapp-groep (of ik ben er niet voor uitgenodigd), maar ik kom toch overal op LinkedIn, Instagram en Twitter dezelfde mensen tegen.

Het is een sfeervol team van enthousiastelingen met hetzelfde doel: een mooie(re) wereld, al geeft iedereen daar vanuit zijn eigen expertise een andere draai aan. 

Vanuit die visie helpen ‘duurzame ondernemers’ elkaar ook. Kan je een potentiële klant zelf niet helpen? Dan verwijs je hem gewoon naar een collega-ondernemer? Een kwestie van geven, gunnen en het gezamenlijke doel in je achterhoofd houden. Vind ik mooi!

Ken je (je) buren(?)

Die hele hoek van duurzame en maatschappelijk verantwoorde ondernemers blijkt een klein wereldje, een dorp waarin iedereen elkaar kent. 

Alhoewel, wat is kennen?

Want er viel mij iets op. Er worden vaak LinkedIn-uitnodigingen verstuurd zonder persoonlijk bericht. Goedgekeurde connectieverzoeken zonder vervolg. En likes zonder inhoudelijke reacties. 

Het is als aanbellen bij iemand en dan voor de deur blijven staan. Dat vind ik raar, zonde en het verbaast me.

Duurzaam communiceren

Duurzaam communiceren is namelijk gericht op kwalitatieve, langdurige relaties. Het betekent voor mij dat ik wil weten wie de persoon achter dat profiel is. Zijn of haar verhaal horen, iemand leren kennen, de drijfveren en ervaringen ontdekken.

Naar nieuwe connecties ‘in de duurzame hoek’ stuur ik daarom altijd een persoonlijk bericht, met het voorstel om even te bellen en kennis te maken. Dat vond ik in het begin best eng, want ik zag het als ‘half-koude acquisitie’ en de helpdesk van een willekeurig bedrijf bellen vond ik vroeger al ‘een ding’.

Bah Jeuh, bellen

Daarbij is netwerken zeg maar niet echt mijn ding. Mij zie je bijvoorbeeld niet snel gênant netwerken op noren (of toch wel). Of lekker de eendagscollega uithangen met andere ondernemers (oh ja, wel dus).

Toch werkt het wel, dat netwerken. Dus moest ik er van mijzelf aan geloven. Hop, die telefoon in! Mensen komen niet naar jou toe, jij moet naar hun toe! Je bent eerder in het diepe gesprongen!

Goede verhalen

En het heeft mij al een hoop mooie gesprekken opgeleverd. Met duurzame advocaten en ontwerpers buitenruimte. Met groeneverandaklussers en zonneparkbouwers. Met welzijnsstrevers en klimaatpsychologen.

Soms is de conclusie kunnen we nog iets voor elkaar of voor iemand in ons netwerk kunnen betekenen, nu of later. Soms ook niet.

Maar het waren sowieso mooie gesprekken en goede verhalen, en dat is ook wat waard!

Concullega’s

Of dit alles specifiek is voor duurzame ondernemers? Ik weet het niet, maar een kenmerk van duurzaam ondernemerschap is dat je meer gericht bent op langetermijnrelaties, klantenbinding en elkaar willen helpen. 

We streven uiteindelijk allemaal naar hetzelfde. Echte concullega’s (jeukjargon!) in plaats van concurrenten dus.

Voor de duurzame sector zou het wat mij betreft dus eerder regel dan uitzondering moeten zijn. En daarom heb ik een voorstel!

Effe bellen! Bel je me(e)?

Ben of ken jij een duurzame ondernemer? Dan nodig ik je uit voor een leuk gesprek (via de telefoon, skype of fysiek) met een kopje koffie. Dat laatste in de eerste twee gevallen zelf gezet. 

Compleet vrijblijvend, gewoon om elkaar wat beter te leren kennen. Leuk idee? Stuur mij dan een berichtje, via de website, LinkedIn of whatsapp (06-47 937 757). Zou ik echt leuk vinden! 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.