Het is vandaag wandel-naar-je-werk-dag. Een mooi moment om meer te vertellen over mijn toch wel verrassende forensengedrag en woon-werkverkeer(d), en je mijn tips te geven voor een gezonde reistijd.

Mijn woon-werkgedrag

Als ondernemer is je werk nooit ver weg, en helemaal niet als thuiswerker. Ik wandel van mijn bed naar de badkamer, keuken en woonkamer, en dan ben ik er eigenlijk wel. Met hooguit file voor het toilet. Niet indrukwekkend, maar dat betekent wel dat het elke dag wandel-(of slenter)-naar-mijn-werk-dag is.

Als ik ervoor kies om buiten de deur te werken, dan is mijn reistijd 4 of 14 minuten langer, afhankelijk van mijn vervoersmiddel: de fiets of de wandelschoenen. Ik heb dus echt geen reden om de auto (6 minuten) of bus (9 minuten) te pakken.

Woon-werkverkeer(d)

Toch is dat voor veel mensen anders. Als ik naar mijn werkdag wandel of fiets (of op de bank mijn telefoon check), valt het mij op: rode strepen op Google Maps, rijen chagrijnige hoofden bij de verkeerslichten, toeterende smartphonezombies (foei!) in de file en stinkscooters (dat vind ik echt) op het fietspad. 

Dat laatste moeten we trouwens sowieso verbieden.

Volgens mij is dat woon-werkverkeer om meerdere redenen verkeerd: het is slecht voor het milieu (spreekt voor zich), slecht voor je mentale gezondheid (te zien aan de gehumeurde filegezichten) én slecht voor je fysieke gezondheid (bewegen van de bank naar je auto is écht niet genoeg). Kortom, woon-werkverkeerd.

Bezinning op de benenwagen

Daarom is een bewustwordingsdag als de wandel-naar-je-werk-dag helemaal niet verkeerd. Natuurlijk is het gezonder dan de auto. Ondanks dat bewegen ook goed voor (de accu van) de auto is, denk ik dat onze menselijke accu meer aandacht verdient.

Bijkomend voordeel is het onthaasten. In plaats van snel racen van het schoolplein naar je werkplek, kun je op een rustig, menselijk tempo de dag beginnen. Voor het racen zelf hoef je de auto sowieso niet te pakken, want dat valt vies tegen met alle files.

Gezond-naar-je-werk-dag

Toch kan ik me in een aantal gevallen goed voorstellen dat wandelen niet ideaal is, bijvoorbeeld vanwege de afstand of reistijd. Daarom maak ik er liever een gezond-naar-je-werk-dag van. En dat kan op meerdere manieren. In volgorde van gezondheid:

1. Lekker wandelen (of skaten, of skateboarden)

Heerlijk frisse lucht (houd wel je adem in bij de drukke wegen), rustig wakker worden en genieten van alle activiteiten om je heen. Daarbij is beweging sowieso een goede, gezonde start van de dag.

En vind je het ongezellig of te lang duren? Overweeg dan een wandelmaat of oordopjes – of allebei. Skates of een skateboard kan natuurlijk ook, want daarmee ben toch aanzienlijk sneller op je werk.

2. Lekker fietsen (of steppen)

Op plaats twee staan de door de mens aangedreven vervoersmiddelen, die het prima doen in ons platte land op het platteland, of in de stad. We hebben bovendien prachtige fietspaden waar je lekker door kunt trappen. Maar dan natuurlijk wel zonder accu onder je bagagedrager hè!

Je kunt ook kiezen voor een step: wij hebben er ook eentje staan, en die is de afgelopen anderhalf jaar al zeker één keer gebruikt. Misschien niet het succesverhaal waar je op zat te wachten, maar wie weet wat jij ervan vindt.

3. Lekker ov'en

Onderbelicht in dit verhaal is het openbaar vervoer: natuurlijk een prima keus als fietsen een reistijd van meer dan, zeg, 30 minuten oplevert. En het heeft legio voordelen: je kunt de krant lezen, een kopje koffie drinken (eigen mok mee van thuis!) en alvast je mail wegwerken.

Word je chagrijnig van het ov? Maak je geen zorgen en kijk om je heen op het station of in de bus. Je bent duidelijk niet de enige! En de vertragingen? Nee, inderdaad, dan liever in de file staan.

4. Niet-lekker gemotoriseerd

En stijf onderaan, op eenzame diepte, staat natuurlijk de brommer, scooter, motor of auto. Of het vliegtuig, want ook dat is vrij populair onder zakenlui. Tot mijn grote verbazing en frustratie, want we kunnen tegenwoordig prima conference callen op afstand (handig joh, dat internet!).

Kan je toch niet anders? Bedenk dan dat dat onzin is: waar een wil is, is een weg voor gezonder vervoer. Pak je alsnog de auto? Parkeer dan in ieder geval drie straten verderop en loop het laatste stuk. Dan red je het klimaat niet, maar je eigen hart tenminste wel.


1 reactie

Fileleed(vermaak) met spitsstrookontkenners - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 12 april 2019 op 08:56

[…] het ‘even’ kan pak ik de wandelschoenen of de fiets: duurzaam en gezond. Moet ik verder, dan neem ik de trein. Laatste optie is de auto, […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.