“Zitten is het nieuwe roken”. Ik hoor het mijn (rokende) oud-collega’s nog zeggen op de vrijdagmiddagborrel. Met hun ‘ergonomische stoelen’ waar ze onderuitgezakt in hangen, ‘arbo-goedgekeurde bureau’ dat verkeer staat afgesteld, ‘gezonde wandeling’ naar de snoepautomaat en ‘auto van de zaak’.

Staand beroep

Toen ik als zelfstandige begon, nam ik me voor dat anders te gaan doen. En dat is geen gemakkelijke opgave, want het vak van tekstschrijver en trainer is niet bepaald het prototype staand beroep. Toch doe ik mijn best, want staan heeft zo z’n voordelen. Of zitten z’n nadelen, eigenlijk.

Op de eerste plaats is onderuitgezakt achter een beeldscherm hangen of voorovergebogen zitten als een Quasimodo natuurlijk funest voor je rug en nek . Bovendien loop (of zit) je meer kans op slaapproblemen, diabetes en obesitas als je veel zit.  

Meer staan zou daarentegen juist zorgen voor een betere bloedcirculatie en een betere concentratie. Al moet je natuurlijk niet illusie hebben dat staan achter een bureau zorg voor meer concentratie, als er om je heen kinderen, een telefoon en de boodschappenlijst ligt. 

Staand werken werkt (beter)

Kortom, staand werken lijkt (beter) te werken. Wat zit ik dan nog te zeuren? In de kroeg ben ik blij als ik aan de bar mag staan, na 30 minuten Netflix krijg ik onrustige benen en het liefst loop ik lachend door het leven. Waarom dan niet als ik aan het werk ben?

Zo heb ik voor op mijn ‘werkplek-aan-huis-in-wording’ een stabureau gekocht. Met een zwengeltje in plaats van elektrische knop om de hoogte verstellen. Zo krijg ik naast gespierde kuiten van het staan ook nog spierballen van het zwengelen!

Bovendien kom ik verder als ik loop. Dus maak ik dankbaar gebruik van de wandel-naar-je-werk-dag en fiets-naar-je-werk-dag en overleg ik tegenwoordig het liefst staand. 

6 quick wins om meer te staan

Alle voordelen en goede voornemens ten spijt, blijft het in de praktijk nog best lastig en listig om voldoende te bewegen op een werkdag. Zeker als je thuis werkt, want dan kun je van je bed naar de bank naar je bureau, zonder ook maar een stap buiten de deur te hoeven zetten. 

Daarom gebruik ik deze 6 quick wins om meer te staan op een werkdag, ook als ik thuis werk.

  1. Ga naar klanten of collega’s toe. Pak de fiets of benenwagen in plaats van de telefoon en ga op de koffie. Goed voor de relatie én je gezondheid. Mag dat (even) niet, bijvoorbeeld vanwege Corona? Gebruik het dan als excuus om even naar de supermarkt of het bos te gaan.
  2. Toch telefoneren? Goed moment voor een wandeling door het gebouw of je tuin. Klinkt ook nog leuk, fluitende vogeltjes op de achtergrond. 
  3. Zet een timer op 30 minuten en verplicht jezelf dan om de bloemetjes buiten te zetten, een glas water te halen of het toilet te bezoeken (als gevolg van al dat water drinken). Hier zijn ook handige apps voor.
  4. Neem een zit-stabureau of zet je laptop op de bar of in een hoge kast. Vind je dat te duur of omslachtig? Ik kwam ook dit kartonnen alternatief tegen!
  5. Gebruik je lunchpauze voor een uitgebreide(re) wandeling, of ga even mindful doen
  6. Neem eens een kijkje op deze website met meer tips. Staand natuurlijk hè.

En, werkt 't?

Of het werkt? Ja, al kijken mensen me soms raar aan als ik langs wil komen in plaats even snel bellen. Als zeg dat ik liever blijf staan tijdens een overleg. Als ik voorstel om staand te vergaderen. Als ik wandelend door het huis telefoneer. Of als ik elke 30 minuten drinken ga halen.

Maar ik zit er niet mee. Ik sta erop!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.