Nadat ik ontslag had genomen, kreeg ik vaak de vraag wat ik dan ging doen. Mijn antwoorden blonken uit in dromerigheid omgeven door toekomstmuziek: “Ik ga voor mezelf beginnen”, “Ik wil een eigen tekstbureau” of “ik word tekstschrijver en trainer”. 

Maar je moet je dromen najagen, dus ooit moeten ‘ooit gaan, willen of worden’ toch ‘nu doen en zijn’ worden. Wanneer? Vandaag!

Valse bescheidenheid?

Eerder schreef ik al over valse bescheidenheid en de drempel die dat voor mij en veel andere ondernemers is. Het gebrek aan overtuigingskracht in mijn antwoorden en formuleringen was hier ook een voorbeeld van. 

Toen ik hier meer over aan het lezen was, kwam ik terecht bij een interessante column van Kiki Bakker, ook een (op dat moment) startende onderneemster. Zij bleef terughoudend in haar formulering over haar onderneming en werkzaamheden, ondanks dat haar plannen al ver gevorderd waren.

Een feest der herkenning en een echte eye-opener. Want wanneer ga je ‘in het heden’ praten?

Onzekerheid: gaat het wel werken?

Ook de onzekerheid speelt hier een rol in: wordt mijn reis naar zelfstandigheid wel een succes? Is mijn eigen bedrijf wel levensvatbaar? Het is dan makkelijk om in vage termen gericht op ‘ooit’ te blijven praten. Dan hoef je je ook niet te verantwoorden als je jouw uitspraken en dromen niet kunt waarmaken: het was namelijk maar een droom.

Maar net zoals je zonder een gezonde portie schaamteloze zelfpromotie nooit de aandacht krijgt, wordt de toekomst nooit het heden als je met ‘gaan’, ‘willen’ of ‘worden’ blijft praten.

Je droom najagen: niet denken maar doen

En eigenlijk is het heel tegenstrijdig: je wilt je droom najagen en zelfstandig ondernemer worden, maar tegelijkertijd durf je jouw keuze niet hardop uit te spreken en blijf je dromen. En dat terwijl  alle ondernemers hun droom najagen volgens De Ondernemer. Je bent dus zeker geen uitzondering.

Toch zijn er genoeg (slechte) redenen waarom ondernemers blijven dromen: je bent bang je oude vertrouwde situatie achter te laten, omdat je niet gelooft dat je het kunt, of omdat je streeft naar perfectie. Ik herkende ze allemaal. 

En je weet dat het perfecte moment waar je op wacht toch nooit komt. Daarom kun je dus het beste gewoon zelf een moment kiezen.

Het boek Dromen, durven, doen van Ben Tiggelaar is ook een aanrader als je meer wilt lezen over je dromen najagen.

Het moment voor volle overtuiging

Er moet dus een moment komen dat je toekomstdroom de realiteit wordt. Dat kan zijn op het moment dat je echt overtuigd bent van je ideeën (of dat de bank dat is), je bij de KVK naar buiten loopt met je inschrijving (en je eerste rekening van €50,-) of je de definitieve knoop hebt doorgehakt en je ontslag hebt ingediend.

Alleen van dat moment moet je dan wel bewust zijn, en dat was ik niet. Tot ik werd gewezen op mijn eigen, voorzichtige antwoorden en ik bedacht dat ik eigenlijk al ondernemer ben: ik heb mijn baan opgezegd, heb duidelijke plannen én ben druk bezig met het uitvoeren van die plannen. Hoe duidelijk wil ik het hebben?

Houd een ander voor de gek

Ik hield dus iedereen (inclusief mezelf) voor de gek. Maar nu niet meer. Vanaf vandaag ben ik dus overtuigd en overtuigend zelfstandig ondernemer en heb ik een taal- en tekstbureau en ben ik tekstschrijver en -trainer. Dat je ‘t weet!


3 reacties

Kiki · 8 oktober 2018 op 06:21

Wat een leuke verwijzing naar mijn artikel Michael. Succes met ondernemen,

Kiki

    michael · 8 oktober 2018 op 08:49

    Dank je wel, Kiki! Ik heb echt heel veel gehad aan jouw inspirerende verhalen, en ze zijn heel herkenbaar. Vooral ook leuk om te lezen dat je het je (soms met vallen en opstaan) gewoon lukt en dat je succes hebt. Dat geeft de burger (mij, vooral) moed en motiveert enorm :-).

Dit maak ik: jouw tekst, een bewust (en) goed verhaal - Voor Straks · 8 oktober 2018 op 10:48

[…] doen’. Zaterdag concludeerde ik echter dat ik niet meer in ‘toekomsttermen’ moet praten, maar in het heden. Daarom vandaag wat ik doe (deel 1): tekstschrijven en tekstredactie, maar dan […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.