Ik help anderen bij het vertellen van hun verhalen. Maar ik vind het ook belangrijk dat ze mijn verhaal kennen. Wat heb ik met tekst en taal, en hoe ben ik in de wereld van het schrijven terecht gekomen? 

Kortom: wat is mijn verhaal? En hoe kan ik dat beter vertellen dan met, je voelt hem vast al aankomen, een verhaal?

Pinkeltje, Snelle Jelle en Kruistocht in Spijkerbroek

Ik ben gezegend met ouders die veel (voor)lazen. Ik kan me de vakanties nog herinneren met achterin de auto twee kratten vol boeken. Zo kwam ik al in aanraking met verhalen voordat ik ze zelf kon vertellen, lezen of schrijven. Het gevolg: als kind was ik al gek op verhalen.

Op de basisschool heb ik me in sneltreinvaart van AVI-1 naar AVI-uit gelezen. Lange avonden besteedde ik daarna aan Pinkeltje, Snelle Jelle, de Griezelbus en later jeugdromans van Thea Beckman en Simone van der Vlugt. Met mijn levendige fantasie ging ik helemaal op in de hoofdpersonen en het verhaal.

De kracht van mijn verhalen

Ook als student was ik gefascineerd door schrijven. Ik ben niet voor niets communicatie gaan studeren op de universiteit en heb daar ook als ‘schrijftutor’ gewerkt bij het schrijfcentrum (goed zoeken, ik sta er nog steeds op de foto’s).

En toen kwam het moment dat het schrijfcentrum wegbezuinigd zou gaan worden. Met een cursus journalistiek schrijven en veel frustratie in mijn achterzak heb ik toen een kritische column geschreven. Een schot in de roos, want het schrijfcentrum bestaat nog steeds.

Dat laatste komt vast niet alleen door mijn column, maar het verhaal maakte veel los. In ieder geval meer dan de reorganisatiefeiten en bezuinigingscijfers van het universiteitsbestuur. Dat was de eerste keer dat ik zelf inzag wat de kracht van verhalen is.

Mijn verhalencarrière

Het vormde het begin van mijn ‘verhalen- en schrijfcarrière’. Als student voor Tilburg University en de gemeente Tilburg, en later als docent bij Avans en (weer) de universiteit. 

En natuurlijk voor mijzelf: ik kom op papier beter uit mijn woorden. Daarom gebruik ik het liefst de pen om mijn eigen ervaringen, gedachten en emoties te delen.

Maar niet alleen schreef ik mijn verhaal: ik vertelde ze als docent ook aan mijn studenten. En zo ontdekte ik dat moeilijke onderwerpen meer gaan leven als je ze in een verhaal giet. Bijkomend voordeel: studenten begrijpen de stof beter én het blijft hangen.

Van mijn verhaal naar jouw verhaal

Ik heb dus ervaren dat verhalen werken: bij mij (ik hou van verhalen), maar ook bij anderen (door ze te delen). Daar ligt mijn kracht en ik haal er plezier uit, dus daar wilde ik meer mee doen.

En zo kwam ik na 7 jaar in de communicatie en het taal- en vaardighedenonderwijs tot mijn besluit: ik ga me volledig richten op het schrijven en vertellen van verhalen. Van mijzelf en van anderen. Door te helpen bij het creëren van een verhaal, door ze te schrijven of door anderen te leren hoe het moet.

En zo is de cirkel weer rond: van mijn eigen, persoonlijke verhaal naar verhalen van anderen. Maar wat is jouw verhaal of ervaring met verhalen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.