Search engine optimization, SEO of zoekmachinevriendelijk schrijven. Je kunt niet zonder bij online teksten, maar het is niet het belangrijkste voor mij als tekstschrijver. Dat is namelijk de lezer. Ik schrijf voor hem, altijd. En Google komt daarbij dus op een (mooie) tweede plaats.

Schrijven voor zoekmachines

Een van mijn klanten vroeg tijdens een kennismakingsgesprek of ik ook voor zoekmachines schrijf. “Hoe heet dat ook alweer?” “Je bedoelt SEO, denk ik? Nee, sorry, ik schrijf voor mensen. Maar mijn teksten zijn wel zoekmachinevriendelijk, net zoals dat ze mensvriendelijk zijn.

Mijn antwoord was voldoende voor hem, maar de vraag was wel typerend (en heel logisch): het is een term die je vaak hoort en die belangrijk klinkt (en in zekere zin ook is), en ook tekstschrijvers strooien ermee in hun marketing. Maar waarom?

SEO, wat is ‘t ook alweer?

SEO staat voor search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je teksten voor én achter de (beeld)schermen zo schrijft, dat zoekmachines als Google het goed kunnen verwerken en op waarde kunnen schatten, zodat je hoger in de zoekresultaten terugkomt. Het is dus schrijven om gevonden te worden. 

Dat is niet onbelangrijk, want de eerste resultaten in Google worden vaak het best bezocht. Toch vind ik dat de focus te veel op SEO ligt. Het is voor mij namelijk een middel, geen doel. Ik schrijf voor een doelgroep en de kans dat Google die doelgroep is, is bijzonder klein.

Online teksten: meer dan SEO

Je wilt bovendien niet alleen dat mensen via Google op jouw website terechtkomen. Je wilt ook dat ze vervolgens blijven hangen omdat jouw teksten aanspreken, ze je verhaal begrijpen en er ook iets mee doen (contact opnemen of iets kopen, bijvoorbeeld).

Het gaat met andere woorden om je boodschap afstemmen op je doelgroep, niet op Google. SEO is daarbij een (niet hét) middel om goed gevonden te worden, maar geen doel op zichzelf. Wat heb je immers aan veel bezoekers, als zij na 15 seconden weer wegklikken omdat je tekst niet tot hun verbeelding spreekt?

Online teksten: meer dan SEO

Daarbij komt nog dat verhalen over duurzaamheid en welzijn meer zijn dan ‘verkoopteksten’. Het doel is vaak informeren met inhoudelijke content, lastige begrippen begrijpelijk maken, mensen interesseren voor duurzame keuzes of lezers aanzetten tot gedragsverandering.

Dat vereist een specifiek soort teksten en schrijftechnieken. Met heel goede teksten die  uitsluitend op SEO-technieken zijn gebaseerd, bereik je dat niet. Teksten over duurzaamheid en welzijn vragen meer. 

Taalfoutloze tekstschrijver

Ik schrijf ook (of vooral) online teksten. Toch promoot ik mezelf niet als “SEO-tekstschrijver”. Waarom niet? Omdat ik vind dat het een voorwaarde is, en geen unique selling point. En ik verkoop mezelf ook niet als “taalfoutloze tekstschrijver”, omdat ik ook dat een voorwaarde vind.

Natuurlijk houd ik bij mijn online teksten wel rekening met zoekmachineoptimalisatie. Net zoals dat ik rekening houd met schrijfstijl, opmaak, woordgebruik en tone of voice, bijvoorbeeld. Zodat de lezer zich op z’n gemak voelt en iets kan met de tekst. Wat dat ‘iets’ dan ook mag zijn.

SEO als voorwaarde

Maar als klant van mij mag je ervan uitgaan dat een (online) tekst hieraan voldoet. Daarom staat het in mijn offertes en algemene voorwaarden genoemd als voorwaarde, niet als verkoopargument. Ik richt me op de doelgroep van een tekst, de lezer.

Veel SEO-technieken zijn trouwens ook fijn voor de lezer: tussenkopjes, afbeeldingen met ‘alt-teksten’, korte alinea’s, kernwoorden in de titel en links naar pagina’s met meer informatie. Het een sluit het ander dus zeker niet uit. De vraag is echter wie op één staat, waar de focus op ligt.

Lezer op één, SEO op twee

Natuurlijk is SEO belangrijk; je wilt immers dat je site gevonden en bezocht wordt. Maar laat de SEO-trucjes niet ten koste gaan van de wensen en voorkeuren van de lezer. Die staat voor mij altijd op één. De tweede plaats is voor Google.

Je hebt ze allebei nodig, maar er kan er maar één de winnaar zijn. En ach, Ajax mocht willen dat het in de Champions League tweede was geworden. Daar mag Google dus nog best trots op zijn!

Wat is jouw (SEO-vriendelijke) verhaal?

Ben je op zoek naar teksten over duurzaamheid, welzijn en mvo waar jouw doelgroep iets mee kan? En die daarbij ook nog foutloos én SEO-vriendelijk zijn. 

Let me know! Een berichtje is zo gestuurd!

Vond je het een goed verhaal voor straks?

En heb jij ook een tof verhaal? Waarom geen blog? Kijk op leren.voorstraks.nl en start in 1 dag (of 5 weken) jouw eigen duurzame blog! 

Meer SEO-vriendelijke blogs...

beeldend schrijven

Beeldend schrijven: 6 tips

Een goed verhaal leest als een spannend boek: het grijpt je bij de keel, sleurt je mee in het verhaal en laat je niet los. Hoe? Met beeldende taal, letterlijk…
Jip-en-Janneke

Weg met Jip-en-Janneketaal

“We moeten in Jip-en-Janneketaal schrijven.” Die uitspraak hoor je binnen (bijvoorbeeld) de rechtspraak, de overheid en de gezondheidszorg regelmatig. En bij De Speld, trouwens. Maar Jip-en-Janneketaal betekent niet dat je…
verhalen organisaties

Waarom werken verhalen?

20 maart is wereldverteldag: van 'er was eens' tot 'ze leefden nog lang en gelukkig'. Iedereen kent verhalen. Maar waarom werken ze? En wat kun je als organisatie met verhalen?
algemene voorwaarden

Mijn verhaal

Ik help anderen bij het vertellen van hun verhalen. Maar ik vind het ook belangrijk dat ze mijn verhaal kennen. Wat heb ik met tekst en taal, en hoe ben…