Zijn we klimaatmoe?

We worden overstelpt met nieuws over duurzaamheid en klimaatverandering. Worden we daarvan klimaatmoe? Of kunnen we beter spreken over klimaatmoedeloos?

“Ik ben even uit de duurzaamheid gestapt, want de mensen zijn klimaatmoe. Er valt minder geld mee te verdienen. Misschien is het een dipje en komt het weer, en dan spring ik er wel weer in.”

Zijn we klimaatmoe?

Deze opmerking van een vriend zette me aan het denken, om twee redenen. Allereerst omdat ik vind dat je niet (uitsluitend) voor het geld voor de duurzaamheidssector moet kiezen (daar schreef ik eerder al over: geld verdienen met duurzaamheid, kun je dat wel (maken)?).

Daarbij vroeg ik me af of hij misschien gelijk had. Is klimaatverandering een hype die voorbij gaat, net zoals de zure regen en het gat in de ozonlaag voor ons gevoel (wat overigens niet klopt)? Daar horen we immers ook niets meer over. 

Klimaatmoe is niks nieuws

Moe zijn is niets nieuws, ook niet als het om duurzaamheid, klimaat of milieu gaat. In 2006 was de Vlaming al milieumoe, net als de Nederlandse politiek, al werd dat in 2008 voor (of door) de Nederlander weer ontkend.

Toch stelde de ene Marcel (Bayer, namelijk) in 2014 opnieuw al de vraag of we milieumoe zijn. En een andere Marcel (Crok, namelijk), gaf in 2015 het duidelijke antwoord op die vraag: ja, we zijn milieumoe.

Klimaatnieuw(s)

Het is niet vreemd dat mensen klimaatmoe worden. Je leest, hoort of ziet dagelijks berichten over het klimaat, en als klimaatpraters maar genoeg praten, dan worden ze vanzelf klimaatdrammers

Bovendien wordt ‘duurzaamheid’ te pas en te onpas gebruikt, waardoor het woord zijn waarde verliest. Daarbij kun je je afvragen of berichten over duurzaamheid, klimaat en milieu nog wel nieuws(waardig) zijn. Dat het klimaat verandert, is namelijk geen nieuws meer. Moeten we het er dan nog wel over hebben?

Het gepraat moe

Laat ik het even persoonlijk maken: ja, (ook) ik ben moe van het eindeloze gepraat over milieu, klimaat en duurzaamheid. Maar de vermoeidheid zit ‘m bij mij vooral in het gepraat, niet in het klimaat. Wat mij betreft is het tijd voor actie. Ik heb het daarom liever over klimaatmoedeloos dan klimaatmoe.

En daar sta ik volgens mij niet alleen in, als ik kijk naar de 40.000 mensen die op hun vrije zondag wind en regen trotseren om bij de Klimaatmars aanwezig te zijn. En er nota bene voor naar Amsterdam gaan (zeg ik als trotse export-Rotterdammer). Of de vele duizenden scholieren die naar Den Haag gaan om actie en een goede toekomst af te dwingen.

De negativiteit moe

Een tweede punt waarvan mensen moe worden, is het negativisme, de doemscenario’s en de ‘ver-van-ons-bed-berichtgeving’. Het is niet leuk om alleen maar over problemen te horen, terwijl je zelf in een comfortabele bubbel leeft.

We weten dat we te veel gas gebruiken, te veel vlees eten, te veel vliegen en te veel uitstellen. En die berichten zijn mensen moe. Jelmer Lommers heeft hier in 2018 een goed verhaal over verteld, en ik schreef hier eerder al een artikel over: maak duurzaamheid persoonlijk relevant.

Klimaatmoe, maar niet -beu

Uit onderzoek van Motivaction in 2017 bleek ook dat mensen soms moe worden van alle berichten over klimaatverandering. Of, zoals ze in België treffend weten te zeggen: we zijn duurzaamheid moe, maar niet beu

In Trouw werd ook al eens treffend  geschreven over Trumpmoe zijn: je kunt moe zijn over Trump zelf, maar ook over de berichtgeving. Voor klimaat en duurzaamheid is het niet anders: je kunt de berichten moe zijn, zonder het klimaat moe te zijn.

Vernieuwend en strijdlustig

Want eerlijk is eerlijk, van alleen maar luisteren naar negatieve berichten of lezen eindeloos klimaatvergader van politici word je inderdaad moe. Maar als je het positief brengt en je actie kunt ondernemen, dan krijg je energie en word je strijdlustig.

Al moeten we daar nog even op wachten. Er staat ons in 2019 ook nog genoeg vermoeiends te wachten, bijvoorbeeld met het energieakkoord en het klimaatakkoord. Of zoals minister Wiebes treffend zei: “Wen er maar aan!

Klimaatmoedeloos

Heb je zelf ook het gevoel dat je uitgepraat bent over het klimaat? Dan snap ik dat heel goed. Maar ik hoop dat je dan vooral klimaatmoedeloos bent en dat je het tijd vindt voor actie.

En ben je écht klimaatmoe, dan kun je altijd nog gaan slapen en hopen dat het morgen beter is. Maar wel in je duurzame slaapkamer.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Meer goede verhalen

Dit vind je vast ook interessant

vegan burger
De vleesetende vegan zonder ruggengraat

Duurzaam ondernemen is net als een veganist die vlees eet: het gaat wel eens mis. Is dat jammer? Ja. Is het erg? Nee! En ik kan het weten als vleesetende vegan zonder ruggengraat…

zwerfafval
Afval prikken: een vrijwillige taakstraf

Zwerfafval rapen: het voelt een beetje als een taakstraf, met een vuilniszak en prikstok de straat op. Ik mis alleen het oranje-taakstrafhesje van de reclassering nog. Dus ik loop schichtig door de buurt op zoek naar zwerfafval, hopend dat niemand mij ziet. Toch is het ook lekker, met de zon en een glimlach op je kop naar buiten. Zeker tijdens world cleanup day!

toekomstbestendig
Toekomstbestendig ondernemen

Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen dekt de lading van écht succesvol ondernemen onvoldoende. Ik heb het daarom liever over toekomstbestendig ondernemen.

Reageren en delen

Goed verhaal? Doe er iets mee!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

3 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Succesvol duurzaam ondernemen?

Ontvang de gratis gids en werk in 5 stappen aan een blijvende duurzame(re) onderneming: goed voor jou, je werk en merk en de wereld!

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Gids

Ook goed beter ondernemen?

Ontvang elke week een gratis duurzame tip en uitdaging en maak ook werk van goed beter ondernemen.

Goed voor jou, je werk en merk en de wereld!

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!