Als je maatschappelijk verantwoord onderneemt, dan is het belangrijk dat te vertellen (om deze redenen). Een handige en slimme manier om dat te doen, is met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

In dit artikel lees je wat de SDG’s zijn, vertel ik waarom het goed is om juist deze doelen te gebruiken en krijg je 8 tips om ze efficiënt in te zetten in je mvo-communicatie. 

Wat zijn de SDG’s?

SDG sustainable development goals logo

In september 2015 nam de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen aan. De 17 doelen die daarbij horen staan beter bekend als Sustainable Development Goals of SDG’s en zijn het vervolg op de millenniumdoelstellingen die in dat jaar afliepen. 

De universele SDG’s (en de 169 subdoelen) hebben als doel om in 2030 een duurzame samenleving tot stand te brengen en bestaan uit 5 thema’s: People, Planet, Prosperity, Peace en Participation. 

De SDG's voor bedrijven

De duurzame doelen zijn gericht op overheden, bedrijven en mensen. Met andere woorden, iedereen kan er een bijdrage aan leveren. Maar waarom zou je er als organisatie mee aan de slag moeten (willen)?

Allereerst zijn de doelen door 193 landen geaccepteerd, en dat biedt kansen voor organisaties. Het gaat namelijk om doelen die wereldwijd worden gebruikt en daardoor steeds bekender worden. Zo kunnen klanten jouw mvo-beleid sneller plaatsen en beter interpreteren als je ze koppelt aan de (herkenbare) SDG’s.

Bovendien zijn de doelen niet gericht op ontwikkelingslanden, maar op de hele wereld. Het gaat dus nadrukkelijk niet (alleen) om ontwikkelingshulp. Ook in een (naar het lijkt) ontwikkeld, westers land als Nederland zijn ze zeker bruikbaar. 

Wist je bijvoorbeeld dat er bij doel 5 ‘gendergelijkheid’, nog een wereld te winnen valt in Nederland? 

Of doel 11: duurzame steden. 

Of doel 15: ecosystemen beschermen. 

Goed, je begrijpt wat ik bedoel…

SDG sustainable development goals

Verder zijn de doelen bewust vrij breed en algemeen gehouden en gericht op de lange termijn (tot 2030). Dat betekent dat je als organisatie veel vrijheid hebt om er zelf invulling aan te geven, je ambitieus kunt zijn (je hebt immers nog even) en je verder kunt gaan dan ‘quick wins‘ als minder papier gebruiken. 

Dat laatste kan trouwens ook een valkuil zijn: omdat de doelen zo breed en veelomvattend zijn, bieden ze weinig houvast en voelen ze misschien als onbereikbaar voor ‘kleine ondernemers’. In dat geval is het verstandig om ook de 169 subdoelen erbij te pakken, omdat die een stuk specifieker zijn en zo meer houvast bieden. 

De SDG’s gebruiken: 8 tips

De 17 doelen van de VN worden dus steeds bekender en belangrijker en zijn ook door bedrijven niet meer te negeren. Maar hóé kun je de SDG’s effectief gebruiken in je mvo-beleid en -communicatie? 

Deze 8 tips helpen je daarmee op weg.

Tip 1: zie ze als lust, niet als last

Om te beginnen: misschien heb je het idee dat de SDG’s wéér meer regels zijn waaraan je je moet houden. Toch valt dat in de praktijk waarschijnlijk wel mee. 

Veel wet- en regelgeving is namelijk al gericht op deze doelen en aan een aantal doelen werk je (onbewust) waarschijnlijk al, zeker als je al mvo-beleid hebt. Het is daarom meer een aanvulling (of ‘andere manier van communiceren’) dan dat het echt nieuw is voor je. 

Tip 2: integreer SDG’s in jouw mvo-beleid en strategie

Door je SDG’s in je bedrijfsstrategie en mvo-beleid te verwerken, blijft het geen los duurzaamheidsverhaal, maar vormt het echt een onderdeel van je organisatie. Uit onderzoek blijkt overigens dat dit nog nauwelijks gebeurt, dus daarmee kun je je nog profileren ook. 

Daarbij kunnen de SDG’s en de 169 subdoelen je handvatten bieden als je nog werkt aan je mvo-beleid, zeker ook als je verder wilt kijken dan naar voor de hand liggende acties (‘lichten uit doen) en open deuren (‘minder printen’). Heb je al mvo-beleid? Dan kun je jouw doelen en acties eenvoudig koppelen aan de SDG’s. 

Tip 3: kijk verder dan je product/dienst

Het ligt voor de hand om je vooral te richten op je product of dienst. Dat is immers wat voor jou klanten het meest zichtbaar is. Maar naast de ‘wat’ van je organisatie is  de ‘hoe’ ook belangrijk. Kijk daarom ook naar je bedrijfsvoering, en niet alleen naar je product of dienst.

Door ook ‘randzaken’ als je marketing, communicatie, inkoop, samenwerkingen en financiën te koppelen aan de duurzaamheidsdoelen, zorg je ervoor dat het écht een integraal onderdeel van je organisatie wordt. 

Tip 4: koppel de SDG’s aan je verhaal, niet andersom

Het gaat om jouw mvo-beleid en de invulling die jij geeft aan de duurzaamheidsdoelen. Communiceer dat ook zo: jouw verhaal is waar het om draait, en de SDG’s ondersteunen dat verhaal. Zeg dus vooral wat je doet en hoe dat bijdraagt aan de SDG’s, maar vertel niet (alleen) dat je werkt aan de SDG’s. 

Doe je dat wel, dan gaat het ten koste van je verhaal. Het draait dan namelijk om de SDG’s in plaats van om jou en dat komt geforceerd en gemaakt over. 

Tip 5: Kies je prioriteiten, maar negeer de rest niet

De 17 sustainable development goals vallen allemaal onder de noemer ‘duurzame ontwikkeling’ en zijn daarmee als geheel een integraal onderdeel van mvo-beleid. Je kunt het als organisatie dus niet maken om doelen te ‘negeren’. Sterker nog, volgens het besluit van de VN mág dat niet eens.

Wel kun je in je mvo-beleid natuurlijk je prioriteiten kiezen. Het ene doel is nu eenmaal meer van toepassing op jouw bedrijf dan het andere. Zit je bijvoorbeeld in de textielindustrie, dan zal de focus niet liggen op voedsel. Toch kun (en mag) je het niet negeren. 

Tip 6: gebruik het beeldmateriaal van de SDG’s

De afbeeldingen van de 17 doelen zijn erg opvallend en herkenbaar. Voor jouw publiek is het dus fijn als je ze gebruikt. Bovendien help je zo de duurzaamheidsdoelen van de VN bekender te maken onder het (of jouw) publiek. Op die manier werk je niet alleen aan een betere wereld met je mvo-beleid, maar stimuleer je ook de communicatie daarover.

Bovendien kun je ‘meeliften’ op het (marketing)succes en de reputatie van de Verenigde Naties en hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden.

Het Nederlandstalige beeldmateriaal kun je op sdgnederland.nl downloaden. Engelstalige materiaal vind je op de website van de Verenigde Naties

Tip 7: maak 't meetbaar

Doelen als ‘geen armoede’, ‘schoon drinkwater’ of ‘gendergelijkheid’ klinken natuurlijk mooi, maar het zijn geen doelen waaraan jij meetbaar een bijdrage kunt leveren. 

Daarom is het handig om ‘indicatoren’ te gebruiken aan de hand waarvan je kunt kijken hoe je het doet. Dat kun je vervolgens terug laten komen in bijvoorbeeld je mvo-verslagen. Op de website van de VN vind je indicatoren waar je mee aan de slag kunt. 

Tip 8: gebruik hulpmiddelen

Het kan lastig zijn om de doelen te koppelen aan jouw organisatie, strategie en mvo-beleid. Gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden en kun je gebruikmaken van verschillende hulpmiddelen: 

Wat zijn jouw duurzaamheidsdoelen?

Ik hoop dat je hiermee voldoende houvast hebt om een begin te maken het integreren van de sustainable development goals in jouw strategie, mvo-beleid en communicatie. En kun je daar hulp bij gebruiken of heb je nog vragen, laat het dan vooral weten! 


1 reactie

Marketing, duurzaamheid & mvo: 6 tips - Voor Straks · 16 september 2019 op 23:08

[…] in je communicatie gebruik te maken van keurmerken en labels of de Sustainable Development Goals van de VN, kun je meeliften op het vertrouwen in die […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.