Je wilt best ‘iets’ met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), maar toch ervaar je een drempel.

Misschien vind je het moeilijk om te beginnen omdat je niet gelijk volledig duurzaam kunt ondernemen. Of ben je bang dat het veel geld kost en dat klanten je erop afrekenen als het niet lukt.

Maar geen zorgen, dat is nergens voor nodig! In dit artikel geef ik je 12 redenen om tóch vandaag te beginnen met duurzaam ondernemen! 

1. Je klanten willen het

Misschien heb je het zelf al ervaren, maar consumenten stellen steeds meer vragen over (of eisen aan) duurzaam ondernemen (zie ook dit artikel van MKB Service desk). En voor ondernemers die met jou zaken willen doen, is het niet anders.

Bovendien is er een groeiende markt voor duurzame producten en diensten. Denk aan duurzame banken als Triodos en ASN (niet voor niets mijn bank ;-)), kijk naar de groene energieproducten, of loop maar eens een rondje door de supermarkt.

2. Je kunt klein beginnen

Verduurzamen is een proces. Als je klein begint, heb je veel ruimte om te groeien. Kijk daarom eerst naar de quick wins, kleine verbeteringen of stapjes waarmee snel en makkelijk winst te behalen valt. En gaat dat goed, dan kun je verder gaan kijken.

3. Duurzaamheid verdwijnt niet

Misschien heb je de hoop nog dat het overwaait (wat best aannemelijk klinkt met die wind de afgelopen tijd). Maar troost je, duurzaamheid is here to stay! Kijk maar naar het klimaatakkoord en alle afspraken die wereldwijd worden gemaakt om klimaatverandering tegen te gaan.

Daarin staan plannen voor de komende decennia (tot 2050). Kortom, duurzaamheid blijft (in ieder geval voorlopig), dus om moet je hoe dan ook. Je kunt daarom maar beter snel beginnen, zodat je straks niet achter de feiten aan hoeft te lopen.

4. Het moet van de overheid

In het energieakkoord en meer recentelijk het klimaatakkoord staan afspraken die de overheid heeft gemaakt met het bedrijfsleven. Zo moeten kantoren in 2023 minimaal een energielabel C hebben. Meer hierover lees je op de website van de kvk.

Bovendien stelt de overheid eisen aan partijen waarmee zij zaken doet. Heb je dus de overheid als klant, dan is het nóg belangrijker om vandaag nog te beginnen met duurzaamheid.

5. Je medewerkers willen mvo

Meer mensen maken zich zorgen over klimaatverandering en de impact die zij daarop hebben. In hun privéleven, maar ook op hun werk. Dat maatschappelijk bewustzijn kan een goede reden zijn om werk te maken van duurzaamheid.

Bovendien zijn deze medewerkers gemotiveerd om met duurzaamheid aan de slag te gaan. En waarom zou je daar geen gebruik van willen maken?

6. Je kunt je onderscheiden

Duurzaamheid is zeker nog geen gemeengoed. In veel sectoren staat het zelfs nog in de kinderschoenen. Ga je dus nu aan de slag met duurzaamheid, dan val je op en kun je je onderscheiden van de concurrent. Ook vanuit marketingoogpunt heeft het dus voordelen. 

Leuk voorbeeld: een duurzame makelaar, die ik niet geheel toevallig ken. Hij weet zich met zijn kennis en expertise mooi te onderscheiden van de andere makelaars in zijn omgeving, zeker als hij daar over vertelt.

7. Je hebt een goed verhaal!

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen geven je een goed verhaal. En een goed verhaal verdient het om verteld en gehoord te worden. 

Het is dus een mogelijkheid om in contact te komen met jouw klanten of opdrachtgevers. En weet je niet hoe of heb je hulp nodig bij dat verhaal? Dan is een berichtje zo gestuurd ;-). 

8. Het biedt (innovatieve) kansen

Je bedrijf verduurzamen betekent vaak dat je bedrijfsprocessen moet veranderen of na moet denken over andere of nieuwe materialen. Maar ook voor je producten of diensten biedt het innovatieve kansen.Het is dus een mooi moment om  achter de schermen vernieuwingen door te voeren.

 Duurzaamheid leidt bovendien regelmatig tot nieuwe, innovatieve producten. Denk aan de Fairphone, of de Ocean cleanup. Hier vind je trouwens nog meer leuke voorbeelden, zoals een duurzame puntzak friet (of patat)

9. Mvo is goed voor je reputatie

Ik gaf eerder al aan dat steeds meer klanten om duurzame producten of diensten vragen. Of het nou consumenten of bedrijven zijn. Als je dan laat zien wat jij aan duurzaamheid doet, dan heeft dat een positief effect op jouw merk(naam). 

Je kunt dat doen door een blog bij de te houden, mvo-rapporten te schrijven of certificaten te halen. Wees in je communicatie over jouw mvo-beleid trouwens wel eerlijk en transparant. Daarmee voorkom je namelijk greenwashing.  

10. Het hoeft niets te kosten

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben de reputatie dat het veel geld kost. Misschien komt dat door het woord ‘duur’ in duurzaamheid. Toch hoeft dat zeker niet zo te zijn!

Als je zorgt voor minder afval (denk aan printpapier en plastic bekertjes), een lager energieverbruik en een gezondere omgeving, dan zal je zien dat je niet alleen CO2 bespaart, maar ook kosten! 

11. Het is leuk

Werken aan een mooiere wereld is natuurlijk ook gewoon leuk. En als je daar met je onderneming een steentje aan kunt bijdragen, dan is dat alleen maar fijn. 

12. Mvo hoort

De belangrijkste reden is misschien nog wel dat het (wat mij betreft) gewoon hoort. Je wilt de wereld toch niet slechter achterlaten dan hoe je hem het aangetroffen?

Ik geef het toe, het klinkt misschien wat idealistisch. Maar als we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen, dan kunnen we de wereld ook goed achterlaten voor de volgende generaties. Want die verdienen dat, toch?

Vraag: waarom begin jij (nog niet) met duurzaamheid en mvo?

Ik heb net 12 redenen gegeven om vandaag nog te beginnen met duurzaam ondernemen. Ik hoop dat het je inspireert om ermee aan de slag te gaan, als je dat natuurlijk niet al doet. 

En daar ben ik benieuwd naar: wat zijn voor jou redenen om duurzaam te ondernemen? Of waarom misschien (nog) niet? Laat het me weten, ik hoor het graag!


4 reacties

Is duurzaamheid duur(der)? - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 25 maart 2019 op 10:04

[…] Kunnen we dus zeggen dat duurzaam duur(der) is? Nee, (dat hoeft) zeker niet! Dus je kunt gewoon aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vandaag nog! […]

Identiteit & duurzaamheid - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 2 april 2019 op 06:56

[…] Maar er zijn nog meer redenen: hier lees je ze alle 12! […]

Mvo: vertel dat je faalt (8 tips) - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 8 april 2019 op 07:58

[…] Nog niet (fanatiek) bezig met duurzaamheid? In dit artikel geef ik 12 redenen om toch vandaag nog … […]

3 vragen die ieder duurzaam merk moet beantwoorden - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 1 mei 2019 op 08:47

[…] ben ik het niet mee eens: klanten die op zoek zijn naar duurzame producten en diensten verdienen jouw verhaal, en jouw investeringen ook! Door je verhaal wel te vertellen, betrek je mensen bij je merk. En ja, […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.