Duurzaamheid als norm: van ‘gewoon dóén’ naar ‘gewóón doen’!

Als duurzame ondernemer ben je een pionier, trendsetter én reisleider. Door ondanks de weerstand 'gewoon te doen' wordt duurzaamheid uiteindelijk de norm.

“Pffft, duurzaamheid, niets is meer goed of goed genoeg. Overal is wel een excuus om iets niet te doen, en daarom doe je maar niets.”

Zo, de toon was gezet tijdens de ‘ondernemerstafel duurzaam ondernemen’. En het werd nog erger:

“Allemaal leuk en aardig, zo’n windmolen, maar de productie ervan kost meer dan het oplevert. En die stadsverwarming, die draait gewoon op kolencentrales. Ik weet dus niet meer wat goed is en wat niet.”

Negativisme

Het was snel duidelijk, er hangt nog altijd een zweem van negativisme rondom duurzaamheid. En dan had ik hier nog te maken met een groep enthousiaste, idealistische duurzame ondernemers. Er heerst een gevoel dat we van alles ‘moeten’ van de overheid en niets meer ‘mogen’. Maar wat we precies moeten en moeten laten, dat weten we eigenlijk niet.

En de overheid zelf? Die zwalkt volgens velen maar visieloos rond. Een vliegtaks invoeren maar ondertussen investeren in Lelystad Airport. Gezonde voeding stimuleren maar tegelijk de btw op groente en fruit verhogen. Dat is de kracht maar in dit geval vooral ook de tekortkoming van een democratie.

Weerstand

De ‘hakken-in-het-zand’-houding van burgers en ondernemers is niet vreemd. We staan namelijk aan de vooravond van een grote verandering, en weerstand is daar een logische reactie op. Wij mensen zijn namelijk gewoontedieren en houden niet van verandering.

En vaak is het logische weerstand tegen het onbekende: we weten niet wat er gaat gebeuren, wat goed is, wat beter en wat niet. En weinig sturing krijgen (van de overheid) maakt dat niet beter. Daarom is heldere, eenvoudige uitleg over het waarom en hoe van duurzame verandering zo belangrijk. 

Pioniers

Gelukkig zijn er ook nog de idealisten die ‘gewoon’ aan de slag gaan. Maar ondanks alle duurzame initiatieven die er al zijn (vaak van die idealisten), staan we toch nog aan de beginfase van een grote verandering. Een verandering naar een onbekende bestemming, want niemand weet wat er gaat gebeuren.

Dat maakt je als duurzame ondernemer een pionier én trendsetter. Je baant je een weg door een onontgonnen gebied, op onbekend terrein. En ja, dan kies je wel eens een route die achteraf niet ideaal blijkt. En ja, dan krijg je commentaar met een belerend vingertje van die beste stuurlui aan wal.

Verkeerd kan niet

Maar als je oprecht streeft naar een mooie, duurzame wereld, dan kun je het eigenlijk niet verkeerd doen. Ja, jouw oplossing is (op termijn) misschien niet de meest duurzame optie. En ja, innovatie maakt jouw duurzame investering over tien jaar wellicht achterhaald.

Maar stilzitten en afwachten is geen optie (meer), dat hebben we al te lang gedaan. En met de kennis van nu doe je het toch gewoon maar. En dat moeten je ook blijven doen.

Gewoon doen...

Aan het eind van de ‘ondernemerstafel’ was de algehele tendens dus dat we het tóch moeten doen. We kopen dit jaar de elektrische auto, gaan verder werken aan nul-op-de-meter-woningen en verduurzamen vakantieparken.

En wat ‘de zwalkende overheid’ doet weten we niet, welke innovaties er komen weten we niet en wat nóg beter is dan onze verbetering weten we ook niet. Maar we moeten het gewoon doen. En dat maakt je een pionier en trendsetter met een voorbeeld-, maar ook voorlichtingsfunctie.

...en vertellen

Als pionier ben je namelijk ook reisleider. Reisleider van een nieuwe reis op een nieuw terrein. En reisleiders vertellen over hun kennis en ervaringen, en maken het persoonlijk relevant voor hun reisgezelschap.

Daarom is het ook als duurzame ondernemers belangrijk dat je vertelt wat je doet, wat wel werkt en wat niet. Want door de vertellen over jouw ervaringen, producten en diensten vergroot je de kennis bij anderen. Daarmee neem je weerstand weg kunnen we samen de verandering op gang brengen.

En dan wordt duurzaamheid vanzelf de norm: van ‘gewoon dóén’ naar ‘gewóón doen’.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Meer goede verhalen

Dit vind je vast ook interessant

glas water hitte
5 redenen en 5 tips voor (meer) kraanwater

Kraanwater, leidingwater, tapwater of gemeentepils. Er bestaan zelfs watersommeliers en er is een nationale kraanwaterdag. Maar waarom is kraanwater zo goed voor jou, jouw portemonnee en het milieu? En hoe maak je kraanwater drinken leuk en lekker?

vegan burger
De vleesetende vegan zonder ruggengraat

Duurzaam ondernemen is net als een veganist die vlees eet: het gaat wel eens mis. Is dat jammer? Ja. Is het erg? Nee! En ik kan het weten als vleesetende vegan zonder ruggengraat…

zwerfafval
Afval prikken: een vrijwillige taakstraf

Zwerfafval rapen: het voelt een beetje als een taakstraf, met een vuilniszak en prikstok de straat op. Ik mis alleen het oranje-taakstrafhesje van de reclassering nog. Dus ik loop schichtig door de buurt op zoek naar zwerfafval, hopend dat niemand mij ziet. Toch is het ook lekker, met de zon en een glimlach op je kop naar buiten. Zeker tijdens world cleanup day!

Reageren en delen

Goed verhaal? Doe er iets mee!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

4 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Succesvol duurzaam ondernemen?

Ontvang de gratis gids en werk in 5 stappen aan een blijvende duurzame(re) onderneming: goed voor jou, je werk en merk en de wereld!

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Gids

Ook goed beter ondernemen?

Ontvang elke week een gratis duurzame tip en uitdaging en maak ook werk van goed beter ondernemen.

Goed voor jou, je werk en merk en de wereld!

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!