Als duurzame ondernemer ben je een pionier, trendsetter én reisleider. Door ondanks de weerstand ‘gewoon te doen’ wordt duurzaamheid uiteindelijk de norm.
Ondernemerstafel
“Pffft, duurzaamheid, niets is meer goed of goed genoeg. Overal is wel een excuus om iets niet te doen, en daarom doe je maar niets.”
Zo, de toon was gezet tijdens de ‘ondernemerstafel duurzaam ondernemen’. En het werd nog erger:
“Allemaal leuk en aardig, zo’n windmolen, maar de productie ervan kost meer dan het oplevert. En die stadsverwarming, die draait gewoon op kolencentrales. Ik weet dus niet meer wat goed is en wat niet.”
Negativisme
Het was snel duidelijk, er hangt nog altijd een zweem van negativisme rondom duurzaamheid. En dan had ik hier nog te maken met een groep enthousiaste, idealistische duurzame ondernemers. Er heerst een gevoel dat we van alles ‘moeten’ van de overheid en niets meer ‘mogen’. Maar wat we precies moeten en moeten laten, dat weten we eigenlijk niet.
En de overheid zelf? Die zwalkt volgens velen maar visieloos rond. Een vliegtaks invoeren maar ondertussen investeren in Lelystad Airport. Gezonde voeding stimuleren maar tegelijk de btw op groente en fruit verhogen. Dat is de kracht maar in dit geval vooral ook de tekortkoming van een democratie.
Weerstand
De ‘hakken-in-het-zand’-houding van burgers en ondernemers is niet vreemd. We staan namelijk aan de vooravond van een grote verandering, en weerstand is daar een logische reactie op. Wij mensen zijn namelijk gewoontedieren en houden niet van verandering.
En vaak is het logische weerstand tegen het onbekende: we weten niet wat er gaat gebeuren, wat goed is, wat beter en wat niet. En weinig sturing krijgen (van de overheid) maakt dat niet beter. Daarom is heldere, eenvoudige uitleg over het waarom en hoe van duurzame verandering zo belangrijk.
Pioniers
Gelukkig zijn er ook nog de idealisten die ‘gewoon’ aan de slag gaan. Maar ondanks alle duurzame initiatieven die er al zijn (vaak van die idealisten), staan we toch nog aan de beginfase van een grote verandering. Een verandering naar een onbekende bestemming, want niemand weet wat er gaat gebeuren.
Dat maakt je als duurzame ondernemer een pionier én trendsetter. Je baant je een weg door een onontgonnen gebied, op onbekend terrein. En ja, dan kies je wel eens een route die achteraf niet ideaal blijkt. En ja, dan krijg je commentaar met een belerend vingertje van die beste stuurlui aan wal.
Verkeerd kan niet
Maar als je oprecht streeft naar een mooie, duurzame wereld, dan kun je het eigenlijk niet verkeerd doen. Ja, jouw oplossing is (op termijn) misschien niet de meest duurzame optie. En ja, innovatie maakt jouw duurzame investering over tien jaar wellicht achterhaald.
Maar stilzitten en afwachten is geen optie (meer), dat hebben we al te lang gedaan. En met de kennis van nu doe je het toch gewoon maar. En dat moeten je ook blijven doen.
Gewoon doen…
Aan het eind van de ‘ondernemerstafel’ was de algehele tendens dus dat we het tóch moeten doen. We kopen dit jaar de elektrische auto, gaan verder werken aan nul-op-de-meter-woningen en verduurzamen vakantieparken.
En wat ‘de zwalkende overheid’ doet weten we niet, welke innovaties er komen weten we niet en wat nóg beter is dan onze verbetering weten we ook niet. Maar we moeten het gewoon doen. En dat maakt je een pionier en trendsetter met een voorbeeld-, maar ook voorlichtingsfunctie.
…en vertellen
Als pionier ben je namelijk ook reisleider. Reisleider van een nieuwe reis op een nieuw terrein. En reisleiders vertellen over hun kennis en ervaringen, en maken het persoonlijk relevant voor hun reisgezelschap.
Daarom is het ook als duurzame ondernemers belangrijk dat je vertelt wat je doet, wat wel werkt en wat niet. Want door de vertellen over jouw ervaringen, producten en diensten vergroot je de kennis bij anderen. Daarmee neem je weerstand weg kunnen we samen de verandering op gang brengen.
En dan wordt duurzaamheid vanzelf de norm: van ‘gewoon dóén’ naar ‘gewóón doen’.
Ook in 5 stappen zichtbaar duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen doe je niet ‘zomaar’. Wil je het volhouden, dan moet je er serieus werk van maken. Én het laten zien!
Het gratis 5-stappenplan helpt je om blijvend en zichtbaar duurzaam te ondernemen. Zo zorg je met blijvend verantwoord ondernemen voor een toekomstbestendig bedrijf, met respect voor mens, dier en milieu.