Hé! Hallo! Heb ik je aandacht?

aandacht

Aandacht maakt alles mooier”, is de slogan van IKEA. Nu krijg ik bij vlagen best veel aandacht (denk aan hoorcolleges voor 600 studenten of als ik weer eens struikel over onzichtbare drempels), maar ik weet niet of het mij dat écht mooier heeft gemaakt.

Toch probeer ik mijzelf de laatste dagen ‘overal’ onder de aandacht te brengen: elke dag bloggen, mijn berichten (herhaaldelijk) over alle sociale media uitstrooien en te pas en te onpas overal reageren. En die schaamteloze zelfpromotie, dat vind ik best ongemakkelijk.

Hier ben ik overigens niet de enige in. Lees bijvoorbeeld ook de columns van columnist Frank Heinen of schrijfster Marian Rijk.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg

Het zit niet zo in de Nederlandse cultuur om op te vallen. Als je met je hoofd boven het maaiveld uitkomt, word je al snel aangevallen door een (verbale) grasmaaier om jouw ego weer te egaliseren. “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”, is niet voor niets een van Neerlands bekendere motto’s.

Maar als je je eigen onderneming aan het opstarten bent, bezoekers op je website wilt krijgen, naamsbekendheid wilt genereren en toekomstige klanten aan je wilt binden, dan zul je toch op moeten vallen. Jezelf verkopen, laten zien dat je iets waard bent (en wat je waard bent). 

Aandacht: de glimmende appel tussen de peren

Je wilt dus aandacht, opvallen. Niet het kleurloze pak suiker in het onderste schap, maar de  schreeuwende verpakking op de actiekop. De glimmende Pink Lady tussen de vale Elstar-appels. Of de Tesla in de file tussen de vervuilende benzinebakken.

Daarvoor moet ik best ver buiten mijn comfortzone treden, en dat valt op:

Dirkjan ontslag
De reactie van een bekende op mijn berichten. Ik vat het positief op: mijn bericht is aangekomen ;-). ©Dirkjan

Valse bescheidenheid of ongegeneerd narcisme?

Ik wil dus laten zien waar ik goed in ben en mijn toekomstige klanten ervan overtuigen dat ik dé tekstschrijver of trainer (want zoiets gaat het wel worden) voor die klus ben. En daarvoor moet ik zeggen wat mijn expertise is. Lastig, want ik ben meer van de (valse) bescheidenheid.

Die bescheidenheid komt voort uit angst om arrogant gevonden te worden: ik wil mezelf niet te veel op mijn schouder kloppen en zeggen wat ik allemaal kan (want dat is natuurlijk nogal wat). Ik ben ook niet zo van de zelfverheerlijking, iets wat tegenwoordig (online) bijna normaal is.

Bij 2doc is hier een leuke documentaire van Ester Gould over uitgezonden: waar ligt de grens tussen gezond en ongezond narcisme? Je kunt de documentaire A Strange Love Affair with Ego hier terugkijken.

Over die valse bescheidenheid moet ik me wel heen zetten, want met anonimiteit en jezelf wegcijferen speel je jezelf natuurlijk nooit goed in de kaart.

Acquisitie, bah

Waar ik dus eigenlijk mee bezig ben is acquisitie. Ik vind het een vervelende term, omdat ik het associeer met ongewenste telefoontjes en voeten tussen de deur van onbekenden die mij iets willen aansmeren waar ik niet om gevraagd heb (de koude acquisitie).

Ik ben daar niet goed in. Zo’n gesprek neemt altijd een vreemde wending: ik bel om iets te verkopen en loop vast in mijn eigen verhaal, dat ik toch al niet zo overtuigend bracht. En aan het eind van het gesprek ben ik degene met een nieuw product of abonnement.

Nee, van die vorm van acquisitie blijf ik (voorlopig) verre. Ik zorg er liever voor dat mijn geschreven woorden (sowieso mijn product) gezien worden en de  wereld over gaan. En dat lukt maar op één manier: het zelf die wereld inslingeren.

Nu we toch bezig zijn…

En dan kom ik op sommigen misschien wat opdringerig over, maar het werpt wel zijn vruchten af. Plus: de meeste reacties zijn ronduit positief. De enkele negatieve opmerking komt eigenlijk altijd van iemand waarvan ik me al verbaasde dat hij/zij mij volgde.

Die schaamteloze zelfpromotie gaat dus best goed, al zeg ik het zelf (zonder arrogantie én zonder valse bescheidenheid). En nu ik toch zo lekker bezig ben: vergeet je niet aan te melden voor mijn nieuwsbrief. Dat kan hier. Oh, en ik beloof dat ik je niet zal spammen, maar je krijgt wel leuke extraatjes ;-): 

Ook in 5 stappen zichtbaar duurzaam ondernemen?

Gratis gids

Duurzaam ondernemen doe je niet ‘zomaar’. Wil je het volhouden, dan moet je er serieus werk van maken. Én het laten zien!

Het gratis 5-stappenplan helpt je om blijvend en zichtbaar duurzaam te ondernemen. Zo zorg je met blijvend verantwoord ondernemen voor een toekomstbestendig bedrijf, met respect voor mens, dier en milieu.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.