Als je maatschappelijk verantwoord onderneemt, dan wil je dat zo goed mogelijk doen. Voor jezelf, je werknemers, je klanten en het milieu. Toch kun je het nooit helemaal goed doen.

Maar is het erg dat je ‘faalt’? En moet je dat wel vertellen? Nee en ja. Nee, dat is niet erg dat je faalt. En ja, dat moet je vertellen. In dit artikel lees je waarom en krijg je 8 tips om rekening mee te houden.

Het gaat niet om wat je zegt...

…maar om wat je doet. Dat is de basis van mvo of duurzaam ondernemen. Het klinkt als een open deur, maar vertel niet over verantwoord ondernemen als je die verantwoordelijkheid niet echt neemt.

Ben je wel verantwoord bezig? Laat dan vooral zien wat je doet, door er (met gepaste trots) over te vertellen. Maar zeg ook wat je (nog) niet doet, waar je tegen aanloopt en waar je aan gaat werken.

En houd je daarbij rekening met de volgende 8 tips, dan lukt het zeker!

Tip 1: voorkom hel en verdoemenis

Kijk allereerst uit met te veel negativisme. Niet alleen voor je imago, maar ook omdat je publiek niet (door jou) herinnerd wil worden aan de uitdagingen waar we als mensheid mee te maken hebben.

Vestig je aandacht daarom liever op het positieve: de mooie kansen die we hebben en hoe jij vol enthousiasme omgaat met de uitdagingen waar we voor staan. Je zult zien, een glimlach op het gezicht van je publiek doet wonderen!

Tip 2: focus op je focus

Je kunt als organisatie niet de hele wereld verbeteren, laat staan redden. Duurzaamheid en verantwoord ondernemen zijn bovendien zulke veelomvattende termen, dat je daarin keuzes moet maken. Kies daarom de thema’s die voor jou relevant zijn.

Breng dus focus aan in je mvo-beleid en beperk je daartoe in je communicatie: op welke gebieden wil jij je steentje bijdragen, en hoe doe je dat? Focus je als makelaar bijvoorbeeld niet op de plastic soep, maar op het gas- en energieverbruik.

Tip 3: blijf eerlijk - altijd

Vertellen over de aandacht die je besteedt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen de moeite die je steekt in duurzaamheid is goed. Het zorgt voor meer vertrouwen in je organisatie en producten of diensten.

Maar dat werkt alleen bij een gebalanceerd verhaal. Louter positivisme is niet realistisch, en van uitsluitend negativisme wordt sowieso niemand beter. Besteed dus aandacht aan wat goed én minder goed gaat, en maak het niet mooier dan het is. Kortom, blijf eerlijk. Altijd. 

Voorbeeld: Zeeman

Zeeman is eerlijk over wat goed gaat, maar ook over de dilemma’s waar de winkelketen tegen aanloopt. Op de website legt Zeeman de dilemma’s helder uit, maar geeft de keten ook aan wat ze hieraan wil doen. 

zeeman logo

Tips 4: wees niet bang voor het negatieve

Het is eenvoudig om alleen over ‘rozengeur en maneschijn’ te praten, alleen te vertellen wat je allemaal wél bereikt hebt. Maar duurzaam communiceren betekent eerlijk zijn, over het goede en het slechte. Dat is misschien ongemakkelijk, maar praten over je tekortkomingen is goed.

Het zal je doelgroep bovendien opvallen dat je ‘verbeterpunten’ niet benoemt. Als je die punten onder de aandacht brengt, kun je ook aangeven wat je eraan gaat proberen te doen. Die openheid en transparantie wordt echt meer gewaardeerd dan een half verhaal dat aan alle kanten rammelt.

Tip 5: wees bescheiden

Soms is een beetje bescheidenheid op z’n plaats. Zeker als jij (of de sector waarin je werkt) geen positief imago heeft als het om duurzaamheid gaat, is het belangrijk om gewoon helder te communiceren. Ga gevoelige onderwerpen niet uit de weg, maar wees oprecht en genuanceerd.

Heb het daarbij over uitdagingen en ‘verbetertrajecten’, maar alleen als je de uitdaging ook daadwerkelijk aangaat. Je hoeft dus echt niet te zeggen dat duurzaamheid je enige doel is, maar je kunt wel vertellen over de positieve ontwikkelingen of verbeterpunten.

Voorbeeld: Shell

Begin april 2019 werd Shell gedagvaard door Milieudefensie, omdat de organisatie eist dat Shell zich aan het klimaatakkoord van Parijs houdt. 

In reactie hierop stuurde Shell een persbericht de wereld in, waarin het bedrijf vooral aangeeft wat het allemaal wél al doet. Over de uitdagingen blijft het bedrijf stil. Hoe overtuigend en geloofwaardig komt dit op jou over?

Tip 6: vertel over je reis

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn (nog steeds) een relatief nieuw en deels onontgonnen terrein. Bovendien is het een thema dat continu in beweging is. Je bent soms dus nog een pionier, en het is zoeken naar wat werkt en wat ‘het beste’ is.

Over dat leerproces mag (nee, moet) je open zijn. Vertel dus vooral over je zoektocht en reis naar een zo verantwoord mogelijk product of een zo duurzaam mogelijke dienst. Voorbeeld? Denk nog even terug aan het voorbeeld van Zeeman hierboven.

Tip 7: neem je publiek mee op die reis

Of pak het nog beter aan: vertel niet over je reis, maar neem je publiek mee op reis. Door ze regelmatig op de hoogte te houden van je vorderingen (niet eens per jaar met een mvo-verslag), interactie te creëren en om input te vragen.

Op die manier vertel je het verhaal samen en wordt het niet een eenrichtingsverhaal, maar een reis samen met jouw klant. Dat is nog eens een customer journey!

Tip 8: onderschat je publiek niet

Tijdens jullie gezamenlijke reis mag je best de reisleider zijn (jij neemt immers het voortouw in het verhaal), maar onderschat en betuttel je publiek niet. Mensen zijn kritisch en komen dagelijks in aanraking met duurzaamheid. 

Ze hebben er dus meer verstand van dan je denkt. Erken en waardeer die kennis, ervaring en kritische houding, en doe er je voordeel mee: vraag om meningen, inventariseer tips en zorg voor betrokkenheid.

Vertel dat je faalt.. en leert!

Kortom, wil je het écht goed doen, voor jezelf, je werknemers, klanten en het milieu? Vertel dan het eerlijke, volledige verhaal en neem je publiek daarin mee. Daarbij mag je je successen vieren, maar moet je ook je verdere ambities noemen. 

Maar zie het bovenal als  een leerproces, met vallen en opstaan, falen en (uiteindelijk) behalen!

Wat is jouw faalverhaal?

Elk bedrijf heeft een ‘faalverhaal’. Weet je al wat dat van jou is? Vertel ‘m dan! Heb je jouw faalverhaal nog niet (ontdekt)? Dan zoek (en schrijf) ik graag met je mee!


2 reacties

3 vragen die ieder duurzaam merk moet beantwoorden - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 1 mei 2019 op 08:47

[…] Eerder schreef ik dit verhaal, waarin ik je aanmoedig om te vertellen dat je faalt. Een must read … […]

Duurzaamheid: een besmet woord? - Voor Straks · 2 augustus 2019 op 07:29

[…] Geloofwaardig zijn betekent ook vertellen dat je faalt. Hier lees je waarom en hoe. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.