Duurzaamheid heeft voor veel mensen een stoffig imago vol geitenwollensokken en Toyota Prius-rijders. Niet echt wild dus. Toch spreekt duurzaamheid tegenwoordig een veel breder publiek aan. 

Maar dan moet je het wel sexy en stoer brengen. Als organisatie kun je daar handig op inspringen, zodat je met jouw sexy verhaal je doelgroep kunt verleiden. Hoe? Deze 14 tips helpen je op weg!

Hippies & hipsters

‘Duurzame mensen’ werden vaak in twee groepen ingedeeld. Je had de veganistische eco-hippies met dreadlocks, slonzige broeken en verwassen shirts aan de ene kant. En aan de andere kan de hipsters die leven op granola, sojamelk, chai latte en yoga.

Niet echt een sexy imago dus, al is dat beeld inmiddels wel wat achterhaald. Toch klinkt duurzaam en groen niet echt aantrekkelijk. Tijd om daar verandering in aan te brengen, met deze 14 tips!

Tip 1: hou het eenvoudig

Eenvoud is vaak heel mooi. Denk aan de Apple-producten (en ik ben echt geen Apple-fan). Hetzelfde geldt voor communicatie over duurzaamheid. Dikke, ingewikkelde duurzaamheidsverslagen vol cijfers, percentages en andere data werken niet. De lezer snapt er waarschijnlijk weinig van, nog los van de vraag of het interessant is.

Houd het liever kort, simpel en overzichtelijk. Dat kan door infographics, aansprekende voorbeelden en duidelijke verhalen te gebruiken. Vraag je daarbij af waarom je moeder het wel of niet zou lezen. En stem je verhaal vervolgens op haar af.

Tip 2: vermijd het woord duurzaam

Voor de meeste mensen is ‘duurzaam’ niet de belangrijkste reden om gebruik te maken van een product of dienst. Sterker nog, ‘duurzaamheid’ op zichzelf heeft geen voordelen voor consumenten (behalve misschien een goed gevoel).

Gebruik dat woord dus niet als ‘belangrijkste marketingterm’. Kijk juist naar de verwachtingen die mensen hebben van een product, zoals prijs, gemak, vormgeving of kwaliteit. Als het product aan die verwachtingen voldoet en daarbij een positieve bijdrage kunnen leveren aan het milieu, dan is het goed. Verwerk duurzaamheid dus in je bredere bedrijfsverhaal.

Tip 3: maak ‘t mooi

Crocs: hartstikke degelijk en vast ook duurzaam, maar sexy wil ik ze niet noemen. En smaken verschillen natuurlijk, maar van de Toyota Prius straalt de opwinding ook niet af. En daar gaat het mis: duurzaam mag best mooi zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar de Google Nest, een lerende thermostaat. Een saaier product dan een thermostaat bestaat volgens mij, maar Google heeft het toch ‘sexy’ weten te maken. Nog een voorbeeld? Tesla. En omdat een afbeelding in dit geval meer zegt dan 1000 woorden, hierbij een afbeelding:

tesla sexy

Tip 4: gebruik humor

Serieuze praatprogramma’s zijn leerzaam, maar absoluut niet sexy. Al hangt dat misschien ook enigszins van de presentator en gasten af. Toch kan een beetje humor geen kwaad. Het geeft wat jus aan je merk en zorgt voor een speels imago. Juist, en speels vinden we aantrekkelijk.

Aarzel dus niet om humor te gebruiken in je communicatie, al moet dat natuurlijk wel bij je merk passen. Een duurzame uitvaartverzorger moet uiteraard een beetje uitkijken met (zwarte) humor.

Voorbeeld: nationale zaadlozingsmarathon

Een leuk voorbeeld van humor en duurzaamheid is de nationale zaadlozingsmarathon. En nee, dat is niet wat je denkt:

npo radio 2 sexy

We hebben 1 missie: samen met iedereen die luistert, het hele land bevruchten, voor de bij. We trekken met een bus vol bloemenzaad, van noord naar zuid, van de vroege ochtend, tot de late avond…

De actie werd de hele dag gevolg op NPO Radio 2. Vol humor, foute woordgrappen en dubbelzinnigheden, maar met een duidelijke boodschap: red de bij!

Tip 5: visualiseer

We hebben in onze wereld te maken met een informatie-overload. Via internet hebben we toegang tot zoveel informatie, dat we de tijd niet hebben om alles te lezen. Maar ook om ons heen worden we overladen met informatie. Daarom nemen we selectief waar: we selecteren (onbewust) wat we interessant vinden.

Uit onderzoek blijkt dat kleuren zorgen voor 80% meer aandacht (pdf-bestand), omdat onze hersenen beelden aantrekkelijker vinden dan statische informatie. Maak de informatie dus sexy voor onze hersenen door te visualiseren.

Tip 6: ga buiten de lijntjes

Duurzaam klinkt stoffig en saai, degelijk en binnen de lijntjes. Maar dat hoeft niet: zoek de grenzen op, gebruik je creativiteit en doe het net iets anders dan de rest. Dat is spannend en spreekt mensen aan, en ze onthouden het nog beter ook.

Een goed voorbeeld is Heineken. Het biermerk heeft zijn duurzaamheidsverslag in 2015 in een muziekvideo van twee-en-halve minuut gegoten. Leuker dan een dik rapport, toch?

Tip 7: gebruik mensen

We communiceren nog altijd het liefst met mensen (al zijn hier  best uitzonderingen op te bedenken). Met mensen kunnen we namelijk een band opbouwen, in tegenstelling tot met apparaten. Met andere woorden, mensen zijn sexy, dingen niet. 

Maar over het algemeen geldt: gebruik ‘mensen’ om je duurzame verhaal te vertellen (en hou het menselijk). En dan maakt het niet uit of het een BN’er als ambassadeur of de CEO is (jij dus ;-)). 

Tip 8: kijk uit met negativiteit

Als iets niet sexy is, dan is het negativisme. Ga daar dus spaarzaam mee om en focus liever op het positieve. Kijk bijvoorbeeld naar sigaretten: de afbeeldingen vol dood en verderf op de pakjes maken het product niet echt aantrekkelijk, toch?

Negatieve cijfers kun je soms trouwens wel gebruiken voor het schokeffect. Dat is precies de reden van die afbeeldingen op sigarettenpakjes. Denk aan indrukwekkende klimaatstatistieken, de afname van het aantal bijen in Nederland of de het aantal overstromingen kun je gebruik voor een ‘schokeffect’, maar laat het daarbij.

Tip 9: cijfers zijn belangrijk, maar een verhaal ook

Vertel een verhaal, en strooi niet alleen met feiten en cijfers. Dat is namelijk precies de reden dat financiële jaarverslagen alleen gelezen worden door mensen met slaapproblemen (die je er anders wel van krijgt). 

Oké, en accountants, maar die hebben ervoor gekozen. Jouw klant niet, dus bespaar ze dit leed.

In plaats daarvan kun je het verhaal achter de cijfers vertellen. Dat maakt het eenvoudiger om de cijfers te interpreteren. Andersom versterken cijfers je verhaal. Geen verhaal dus zonder cijfers, maar ook geen cijfers zonder verhaal.

Tip 10: gebruik keurmerken met mate

Keurmerken en labels als de Beter Leven-sterren, Fairtrade en milieukeur hebben een belangrijke rol en kunnen ook voor je marketing handig zijn. Keurmerken hebben (mits betrouwbaar) namelijk een goed en degelijk imago.

Dat degelijke is natuurlijk goed voor jouw merk, maar degelijk is niet sexy. Gebruik ze dus met mate. Bovendien kiezen mensen merken die ze vertrouwen, geen labels die ze vertrouwen. Zorg dus dat je er niet te afhankelijk van wordt.

keurmerken duurzaamheid sexy

Tip 11: leer je klant niets

Mensen die jou de les lezen zijn niet sexy. Ik weet dat als (oud-)docent maar al te goed. Voor bedrijven is het niet anders, dus zorg dat je niet met het vingertje wijst, belerend bent of (met de beste bedoelingen) je klanten iets wil leren.

Informeer wel, vertel verhalen en inspireer, maar laat de keuze en verantwoordelijkheid om te leren bij je klant. Onthoud dus: blijf weg van leren, daar zijn scholen voor.

Tip 12: zorg voor interactie

Alleen luisteren en kijken is niet aantrekkelijk en werkt niet uitnodigend. De beste merken zorgen voor interactie, bijvoorbeeld op hun sociale media en website. Kijk bijvoorbeeld naar bol.com (met humor!) en Coolblue.

Geef je klanten de kans om te reageren met vragen of feedback. Laat je duurzaamheidsprestaties dus zien op (bijvoorbeeld) je sociale media en stel daarbij vragen. Dat werkt uiteindelijk tweeledig: je hebt extra aandacht voor duurzaamheid én je zorg voor interactie.

Tip 13: kijk naar anderen...

Kijken mag. Neem dus vooral een voorbeeld aan ‘sexy, duurzame merken’ als Tesla, Tony’s Chocolonely en (misschien in iets mindere mate) Fairphone. Zij weten hun product aantrekkelijk te maken.

Kijk vooral eens naar hun producten, marketing en communicatie, en doe er je voordeel mee. Je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden.

Tip 14: ...maar houd je eigen stijl

Alle tips hierboven zijn belangrijk, maar ze zijn misschien niet allemaal toepasbaar op jouw merk. Daarbij is authenticiteit een belangrijk kenmerk van duurzaamheidscommunicatie. Blijf dus bovenal jezelf en creëer je eigen, unieke stijl.

Duurzaamheid écht sexy maken?

Kijk dan eens naar deze tips en producten die duurzaamheid naar je slaapkamer brengen ;-).


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.