De obsessieve cijferfetisjist

Als ondernemer met een website kun je eindeloos statistieken bijhouden. En dat is het probleem: ik kom als obsessieve cijferfetisjist zonder gevoel voor cijfers niet meer aan mijn gewone werk toe.

Ik heb niets met getallen. Ik geef steevast te veel fooi, vergeet leeftijden, onthoud mijn eigen telefoonnummer niet en kan niet rekenen. In tegenstelling tot mijn zus (hoi Lies!), maar daar gaat het niet over. Het gaat over mij, een obsessieve cijferfetisjist. Juist, zonder gevoel voor cijfers.

Maurice de Hond

Laat ik het zo zeggen, ik ben beter met letters dan cijfers. Gelukkig, want dat is m’n vak. Toch vind ik het leuk (én belangrijk) om te weten hoe populair ik ben. Op Tinder doe ik dat al een aantal jaren niet meer (’t is wat, vaste relaties), dus kijk ik nu naar de populariteit van mijn website.

En achter de (beeld)schermen van deze site is een hoop te zien: bezoekersaantallen en paginabezoeken natuurlijk, maar ook bouncepercentages, sessies, life time values, leestijd, gedragsstromen, verkeersbronnen en zelfs boomdiagrammen.

Ja, de cijferfetisjist en Maurice de Hond kunnen hun lol op met Google Analytics.

F5, F5, F5

Het is natuurlijk ook leuk om in de gaten te houden hoe goed je berichten het doen, maar bij mij neemt het bijna obsessieve vormen aan. Nadat ik een bericht heb geplaatst, ga ik in de gaten houden hoe vaak mijn verhaal gelezen wordt.

Elke vijf minuten. De rest dag.

Als vervolgens de server overbelast raakt, dan komt dat niet door alle bezoekers. Nee, dat is vanwege mijn continue F5’en en checken of de statistieken al door het plafond gaan. Wat trouwens zelden gebeurt. Dat van dat plafond dus.

Likes 'n loves

Maar het gaat verder dan alleen de bezoekersstatistieken van mijn site. Tijdens mijn ‘5-minuten-controlerondje’ kijk ook op alle sociale media of ik al likes, loves, shares, vind ik interessant’s en comments krijg.

Hoe lang dat controlerondje dan duurt? Bijna vijf minuten. Bedenk daarbij dat ik artikelen in de ochtend publiceer, en je kunt wel raden hoe mijn werkdag eruitziet nadat ik een bericht heb geplaatst.

Cijfers: nutzakelijk kwaad

Het komt ongetwijfeld door mijn gebrek aan discipline (daar schreef ik vorige week al openhartig over), maar het zou wel goed zijn om wat minder vaak naar de ‘statistiekapps’ te grijpen. 

Gewoon, voor de concentratie. En omdat het maar cijfers zijn. Maar leg dat een fetisjist maar eens uit. 

Toch kan je als ondernemer niet helemaal zonder: je wilt weten hoe goed je site vindbaar is, welke pagina’s goed en slecht bezocht worden en waar bezoekers in- en afhaken. Het is dus een nut- en noodzakelijk kwaad.

Cijferfetisjist zonder gevoel

En dus blijf ik voorlopig vrolijk statistieken bijhouden als schrijver en obsessieve cijferfetisjist. Juist, zonder gevoel voor cijfers.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Meer goede verhalen

Dit vind je vast ook interessant

glas water hitte
5 redenen en 5 tips voor (meer) kraanwater

Kraanwater, leidingwater, tapwater of gemeentepils. Er bestaan zelfs watersommeliers en er is een nationale kraanwaterdag. Maar waarom is kraanwater zo goed voor jou, jouw portemonnee en het milieu? En hoe maak je kraanwater drinken leuk en lekker?

vegan burger
De vleesetende vegan zonder ruggengraat

Duurzaam ondernemen is net als een veganist die vlees eet: het gaat wel eens mis. Is dat jammer? Ja. Is het erg? Nee! En ik kan het weten als vleesetende vegan zonder ruggengraat…

zwerfafval
Afval prikken: een vrijwillige taakstraf

Zwerfafval rapen: het voelt een beetje als een taakstraf, met een vuilniszak en prikstok de straat op. Ik mis alleen het oranje-taakstrafhesje van de reclassering nog. Dus ik loop schichtig door de buurt op zoek naar zwerfafval, hopend dat niemand mij ziet. Toch is het ook lekker, met de zon en een glimlach op je kop naar buiten. Zeker tijdens world cleanup day!

Reageren en delen

Goed verhaal? Doe er iets mee!

Delen:

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Succesvol duurzaam ondernemen?

Ontvang de gratis gids en werk in 5 stappen aan een blijvende duurzame(re) onderneming: goed voor jou, je werk en merk en de wereld!

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!

Gids

Ook goed beter ondernemen?

Ontvang elke week een gratis duurzame tip en uitdaging en maak ook werk van goed beter ondernemen.

Goed voor jou, je werk en merk en de wereld!

Momentje...

Tof, check je mail voor het presentje :-)!