8 manieren om duurzaamheid leuk te maken

duurzaamheid leuk

Duurzaamheid wekt bij veel mensen een negatief gevoel op. En eerlijk is eerlijk, het wordt ook nogal deprimerend gebracht. Maar negativiteit leidt tot weerstand, en dat werkt niet. Maar duurzaamheid mag (en kan!) best leuk zijn, uitdagend en met humor. In dit artikel geef ik je acht tips om dat te bereiken.

Duurzaamheid is eng

En er komen nogal wat dreigende berichten voorbij: overstromingen, droogte, zeespiegelstijging, uitstervende dieren en planten (ja, ook je kopje koffie), smeltende gletsjers en hongersnood. Kortom, hel, verdoemenis en enge berichten die duurzaamheid zeker niet leuker maken.

Duurzaamheid is saai

Daarbij wordt duurzaamheid vaak op een nogal saaie manier gebracht: feiten, cijfers, statistieken, tabellen en grafieken. Word je daar enthousiast van? Mijn zusje wel (zij is dan ook statistica), obsessieve cijferfetisjisten ook, maar ik zeker niet.

Duurzaamheid is stom

Het thema klimaat en duurzaamheid kan je zien als ‘theologie van schuld en boete’, weet Martin Sommer mooi te verwoorden. Het is onze schuld: de schuld van het westen, de autorijders, de vakantievierders en de vleeseters. Daarvoor moeten we nu boeten, en dat is stom. En absoluut niet motiverend.

Duurzaamheid is serieus

En niemand zal ontkennen dat duurzaamheid een serieus onderwerp is. De keuzes die we nu maken hebben volgens de wetenschappers nogal wat gevolgen voor de toekomst. Maar dat betekent niet dat je het op een enge, saaie en stomme manier hoeft te brengen.

Maar serieus kan óók best leuk zijn

Nee, ook serieuze zaken kun je op een leuke manier communiceren. En hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Maar het is een mentaliteitsomslag waar we doorheen moeten, zegt ook Ruud Koornstra

We hebben er nu vooral negatieve associaties mee, ook door de berichtgeving. En dat moet anders. Toch kan die omslag volgens Koornstra best snel plaatsvinden: binnen 12 jaar werden paard en wagen vervangen door auto’s, en de overstap op aardgas kostte minder dan tien jaar.

Duurzaamheid ís leuk

Maar om dat te bereiken, moet duurzaam wel aantrekkelijk worden gemaakt. Hoe je dat kan bereiken? Met de volgende acht tips.

1. Vertel een verhaal

(6+6)×0,75

En, weet je het antwoord al? Misschien wel, misschien niet, maar het is in ieder geval droge kost. Maar wat nu als ik het als volgt vertel:

Sara en Nina gaan appeltaart maken. Ze hebben allebei zes appels, die ze in een schaal doen. Maar ze vinden de appels zo lekker, dat ze er een kwart van opeten. Hoeveel appels zijn er over?

Dat is veel leuker, toch? Verhalen werken nu eenmaal beter. Omdat we ons in de situatie en de personen kunnen verplaatsen, omdat het herkenbaar is en omdat we ons dan eerder betrokken voelen bij de situatie.

Vermijd het gebruik van droge feiten en cijfers dus, maar maak een verhaal en betrek je publiek bij dat verhaal.

2. Hou ‘t positief

Kritiek hebben op elkaar en blijven zeggen wat de ander moet verbeteren werkt niet. Je kunt beter stimuleren om goede dingen te doen, door te inspireren en enthousiasmeren. En dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Er zijn hartstikke mooie duurzame producten en diensten. En het mooie? Ze hoeven je leven helemaal niet ingewikkelder of duurder te maken. Het is een kwestie van gedragsverandering, en daarbij werkt een positieve boodschap nu eenmaal beter dan een negatieve.

3. Maak het creatief en aantrekkelijk

Probeer de informatie zo interessant en leuk mogelijk te maken voor je publiek, zodat ze het eerder lezen,  bekijken en onthouden. Door creativiteit, humor en een beetje ‘theater’ toe te voegen aan je boodschap, ervaren mensen deze als positiever en onthouden ze de informatie eerder.

Bovendien krijgen mensen een positieve associatie met jouw organisatie, product of dienst. Dat komt door het gevoel van emotie dat in jouw bericht zit. Emotie bindt mensen meer dan kale feiten en cijfers uit duurzaamheidsrapporten.

Een goede manier om dit te doen is door interactieve media te gebruiken. Denk aan filters op Snapchat, virtual reality in de natuur, spelletjes op Facebook of zelfs speciale apps die informatie op een interactieve manier presenteert.

Voorbeeld: My Little Plastic Foodprint

De app ‘my plastic little footprint’ daagt je uit je plastic footprint te verkleinen. Met deze app kun je je kennis over de plastic soup vergroten, jezelf uitdagen om je eigen plastic footprint te verkleinen en de Ocean Heroes volgen in de strijd tegen plastic vervuiling in onze oceanen. Hier vind je meer informatie over de app.

4. Daag uit

We willen graag uitgedaagd worden. Prikkel je publiek dus, en stimuleer ze om hun grenzen te verleggen. Door mensen op die manier uit te dagen, betrek je ze eerder bij het verhaal en maak je het aantrekkelijker om de informatie te onthouden én te delen met anderen.

warme-truiendag

Een leuk voorbeeld is de ‘warmetruiendag’ , een dag waarop we worden uitgedaagd om de verwarming een graadje lager te zetten.

Of wat dacht je van de fiets-naar-je-werk-dag en wandel-naar-je-werk-dag. Zelf doe ik daar ook aan mee (dat lees je hier en hier), en het werkt echt. Maar dat is misschien ook omdat ik niets met spitsstrookontkenners en ander fileleed(vermaak) heb.

5. Geef het goede voorbeeld

Mensen zijn eerder geneigd dingen aan te nemen als ze zich kunnen identificeren met een voorbeeld. En dat voorbeeld, dat ben jij! Bovendien nemen mensen een bericht dan eerder voor waar aan.

Zelf hoop ik mensen bijvoorbeeld te inspireren door over mijn eigen verhaal voor straks te schrijven. Met alledaagse verhalen over wat wel werkt én wat niet werkt. Want het hoeft niet perfect te zijn, als het maar herkenbaar is.

6. Gebruik alledaagse woorden en vermijd jargon

We weten niet allemaal net zo veel over duurzaamheid. Daarom is het belangrijk om eenvoudige, alledaagse taal te gebruiken en jargon te vermijden. Zo weet je zeker dat je niemand buitensluit en iedereen het verhaal kan volgen.

Geen technische taal dus (zoals de ‘circulaire economie‘), maar aansprekende voorbeelden die uit het dagelijks leven gegrepen zijn. Bied de informatie aan in hapklare brokjes en wees duidelijk (draai niet om de hete brij heen).

Wil je meer weten over jargon en taalgebruik? Lees dan vooral deze twee artikelen over duurzame jeukwoorden en jip-en-janneketaal (weg ermee!).

7. Pas je tone of voice aan

Jongeren willen anders aangesproken worden dan gepensioneerden, en hoger opgeleiden lezen andere (soorten) teksten dan lager opgeleiden.

Daarbij kun je mensen ook nog indelen op basis van hun interesse in en houding ten opzichte van duurzaamheid. Motivaction heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan: vijf tinten groener.

8. Help een handje

Zeg niet alleen ‘wat’ mensen (niet) moeten doen, maar vertel daarbij ook ‘hoe’ ze dat kunnen bereiken. Daarmee maak je het laagdrempeliger en leuker om met duurzaamheid aan de slag te gaan.

Uit onderzoek van de FSC blijkt dat 51 procent van de mensen niet weet hoe ze meer kunnen doen aan duurzaamheid. Dat laat duidelijk zien dat er kansen zijn om mensen meer te betrekken bij duurzaamheid.

Kortom, duurzaamheid kan leuk zijn

Duurzaamheid is inderdaad een serieuze aangelegenheid en kan saai, eng en stom zijn. Maar dat betekent niet dat je het niet leuk kunt maken. Verplaats je allereerst eens in de schoenen van je publiek en vraag je af hoe je op het bericht zou reageren.

Want uiteindelijk is niets menselijks jouw vreemd. Probeer je publiek er het positieve van in te laten zien, inspireer en enthousiasmeer ze!

En je zult zien, het werkt (echt)!

Ook in 5 stappen zichtbaar duurzaam ondernemen?

Gratis gids

Duurzaam ondernemen doe je niet ‘zomaar’. Wil je het volhouden, dan moet je er serieus werk van maken. Én het laten zien!

Het gratis 5-stappenplan helpt je om blijvend en zichtbaar duurzaam te ondernemen. Zo zorg je met blijvend verantwoord ondernemen voor een toekomstbestendig bedrijf, met respect voor mens, dier en milieu.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.