Jezelf of je werk op één?

Als zzp’er heb je veel vrijheid. Maar soms moet je kiezen tussen jezelf en je werk. Kies je dan voor jouw hart of jouw hart voor de zaak? En hoe doe je dat?

Werk of gezondheid op één

Toch is dat best logisch, want je moet je eigen (financiële) boontjes doppen: geen werk is geen geld, dus zorg je voor voldoende facturen, pensioenopbouw en een verzekering.

Voor jezelf zorgen komt dan wel eens op de tweede plaats: een goede werkplek, work-life balance, gezond eten en voldoende bewegen. Terwijl je gezondheid hartstikke belangrijk is.

Bewust (en) gezond ondernemen

Je kunt als zzp’er dus doen en laten wat je wilt, maar soms doe of laat je dingen die ten koste gaan van je gezondheid. Ik probeer dat te voorkomen door bewust (en) gezond te ondernemen.

Dat komt deels doordat ik een voedingsdeskundige in mijn gezin heb, van dichtbij burn-outs heb meegemaakt en zelf heb ervaren wat een slechte werkomgeving met je (mentale) gezondheid doet.

Werken voor straks

Maar vooral ook omdat ik als tekstschrijver organisaties in de duurzaamheids- en welzijnssector help bij het maken en vertellen van hun verhaal, voor straks. Ik ben dus veel bezig met een mooie, gezonde toekomst voor de wereld, maar zeker ook voor mijzelf.

Daarom onderneem ik zo gezond mogelijk (practice what you preach, toch?): niet te lange werkdagen, sociale afleiding, telefoon in de la, voldoende ont- en inspanning, tijd nemen voor de lunch en blijven bewegen.

Jouw hart (voor de zaak)

Het blijft dus lastig om ‘je echte hart’ voor ‘je hart voor de zaak’ te laten gaan, maar ik werk eraan. In tegenstelling tot verzekeren, want dat is typisch iets waar ik liever niet (te veel) mee bezig ben.

Toch blijft dat betweterige stemmetje in mijn achterhoofd zeuren dat ik hier wel over na moet denken. Daarom ben ik blij met SharePeople: voor als het nodig is, maar wel met de gedachte dat we vooral samen proberen ons vangnet helemaal niet nodig te hebben.

Gezond(er) ondernemen

Een gedachte die past in mijn duurzaamheids- en welzijnsstraatje. Daarom draag ik graag mijn steentje bij aan de SharePeople-community en ga ik elke maand vertellen over ‘gezond(er) ondernemen’, want voorkomen is beter dan genezen. En wordt iemand tóch ziek, dan help ik natuurlijk ook gewoon. Een goed gevoel!

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Reageren en delen

Goed verhaal? Doe er iets mee!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Meer goede verhalen

Dit vind je vast ook interessant

plastic

Life in plastic, it’s (not so) fantastic

Aqua zong er in 1997 al over: “Life in plastic, it’s fantastic!” In de remake werd dat waarschijnlijk plastic, metal, en drink cartoons. Hoe dan ook, vroeger was plastic de oplossing voor alles. Hoe anders is dat tegenwoordig. En daarom moeten wij plastic scheiden en recyclen. Maar is dat wel een volhoudbare oplossing?

papierloos

Ga niet zakelijk bloggen! Toch?

Bloggen: het zou dé magneet van je website moeten zijn, de stroop op je producten of diensten. Een goudmijn en geldboom. Maar voor niets komt de zon op. Zijn de voordelen van bloggen niet te mooi om waar te zijn?

bloggen

Waarom je als (duurzame) ondernemer moet bloggen

Een blog klinkt misschien passé. We hebben tegenwoordig immers ook vlogs en podcasts. Toch is ‘het geschreven verhaal’ nog absoluut geen verleden tijd. Het bewijs? Het feit dat je dit nu leest!

Het is als ondernemer dus de moeite om ook een blog te starten, en zéker als duurzame ondernemer. In dit artikel vertel ik je waarom!

In contact met Michael:

Ik ben trots partner en gebruiker van:

© Michael Doove – Voor straks | Pironstraat 67  5041 GJ  Tilburg | Algemene voorwaarden | Contact

Jouw verhaal de aandacht geven die het verdient?

Kom naar het gratis webinar over duurzame communicatie en marketing, met tips om meteen aan de slag te gaan!