Waarom je als (duurzame) ondernemer moet bloggen

bloggen

Een blog klinkt misschien passé. We hebben tegenwoordig immers ook vlogs en podcasts. Toch is ‘het geschreven verhaal’ nog absoluut geen verleden tijd. Het bewijs? Het feit dat je dit nu leest!

Het is als ondernemer dus de moeite om ook een blog te starten, en zéker als duurzame ondernemer. In dit artikel vertel ik je waarom!

De geschiedenis van bloggen in 1 alinea

Oké, heel kort: de blog is bestaat al sinds 1994, toen de Amerikaanse student Justin Hall een homepage publiceerde die leek op een blog. In 1997 bedacht Jorn Barger het woord ‘weblog’, een soort logbook, en in 1999 maakte Peter Merholz er ‘blog’ van. Het leek toen nog meer op een dagboek, maar tegenwoordig gebruiken ook ondernemers het. 

Bloggen als duurzame ondernemer

Waarom zou je als ondernemer ook moeten bloggen, en zéker als duurzame ondernemer? Een goede vraag, en ik ga je daar 10 redenen voor geven.

1. Je laat zien dat je de expert bent

Jij verstaat jouw vak, met alle kennis en ervaring die je hebt. Als je informatie en tips deelt, dan zien mensen je al snel als expert. En dat is altijd prettig zakendoen. Zelf kies je ook liever voor een ondernemer die zijn kennis deelt dan iemand met alleen een telefoonnummer op zijn website, toch?

Zeker als het gaat om duurzaamheid, is het belangrijk om te laten zien wat je waard bent. Want helaas zijn er nog altijd ondernemers die zeggen dat ze duurzaam bezig zijn, maar zich eigenlijk schuldig maken aan greenwashing.

2. Je laat jezelf zien

Een blog is een heel persoonlijke manier om jezelf te uiten en lezers te laten zien wie je bent en wat je doet. Zeker als je niet alleen informatieve of inspirerende artikelen schrijft, maar ook persoonlijke verhalen.

Een blog maakt je oprecht en eerlijk, en dat is belangrijk als duurzame ondernemer. Je kunt in een blog bijvoorbeeld vertellen wat jouw ‘volhoudbare drijfveer’ is, je successen delen, maar ook je tegenslagen. Dat maakt jou geen afstandelijke ondernemer, maar een close friend met een herkenbaar verhaal.

Het is voor (mogelijke) klanten dus ook een manier om te kijken of jullie matchen. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig de reactie dat mijn schrijfstijl laagdrempelig en luchtig is. Dat spreekt die mensen aan (anderen vast niet…), en daarom willen ze graag dat ik hun teksten ook ga schrijven. Mooi compliment, toch?

3. Je bent beter vindbaar (op Google)

Voor de meeste websites (ik gok ook die van jou) is Google de nummer 1 afzender. Daarom is het om twee redenen goed om met je blog aan de slag te gaan:

  1. Als je regelmatig blogs plaatst, laat je zien dat je website actueel is.
  2. Informatieve blogs laten zien dat je website (mogelijk) interessant is.
  3. Je kunt met zoekwoordenonderzoek inspelen op vragen waar jouw potentiële klanten op googelen. 

Dat zorgt er allemaal voor dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google terugkomt.

4. En je blijft ook vindbaar

Een post op LinkedIn, Instagram of Facebook verdwijnt na een tijd weer en is vervolgens nooit meer te vinden. Dat geldt niet voor een blog: die blijft vindbaar bij zoekmachines en op je website. Zo heb ik nog steeds elke dag tientallen lezers van artikelen die ik jaren geleden heb geschreven. 

Het is dus een investering waar je járen later nog profijt van hebt. Dat maakt het een van de krachtigste marketinginstrumenten voor jou als ondernemer.

5. Je onderscheidt je van de rest

Steeds meer ondernemers werken in ‘de duurzame hoek’. Heel fijn, want er is nog een berg werk te verzetten. Maar dat maakt het voor jou lastiger om je te onderscheiden. Met een blog kun je laten zien wie jij echt bent, wat je belangrijk vindt en wat je te bieden hebt. Anders gezegd: waarom moeten mensen voor jou kiezen, en niet voor dat andere bedrijf? Door te bloggen geef je daar een antwoord op.

6. Meer aandacht voor je duurzame product of dienst

Bezoekers op je website is natuurlijk fijn, maar daarmee verdien je natuurlijk nog niets. En het is bijna not done om te zeggen, maar je mag natuurlijk best geld verdienen met duurzaamheid. Daarom kun je lezers via jouw blog verleiden om jouw product of dienst te bekijken (en daar het liefst ook nog iets mee te doen). 

Dat kun je doen met een call to action (cta) in je blog, of gewoon via je menubalk bovenaan je website. En ja, ook ik doe dat. Kijk maar eens onderaan deze blog!

7. Je bouwt een online publiek op

Een vertrouwelijke band opbouwen met jouw (potentiële) klanten is heel belangrijk. Dat kun je doen met een nieuwsbrief of door gratis materiaal om te delen (leuk voorbeeld). Daarmee verleid je mensen om vaker terug te komen en blijf je in beeld. 

8. Het is goed voor je netwerk

Een groot deel van mijn LinkedIn-connecties heb ik gevonden via blogs van mij én van anderen. Dat heeft er denk ik mee te maken dat je niet meer een anonieme ondernemer meer bent, maar een gezicht krijgt. Zo ben ik in ‘het duurzame netwerk’ gerold, en dat levert leuke gesprekken, interessante samenwerkingen en boeiende opdrachten op. 

Trouwens, zullen wij ook Linken 😉 ?

9. Je verhaal wordt beter

Schrijven zet je aan het denken, net als bij een dagboek. Het helpt je jouw verhaal beter onder woorden te brengen, en het is dus een goede start voor jouw andere marketing, bijvoorbeeld op sociale media. 

Sowieso is als duurzame ondernemer jouw volhoudbare verhaal heel belangrijk. Vind je het lastig om dat onder woorden te brengen, dan kan een blog een mooi hulpmiddel voor je zijn. 

10. Het is goedkoop en makkelijk

Je hebt een website, een beeldscherm en een toetsenbord? Mooi, want meer heb je eigenlijk niet nodig. Kortom, een blog kost niets anders dan tijd. Dat maakt het een goede en laagdrempelige manier om jouw volhoudbare verhaal te vertellen. 

1 gedachte over “Waarom je als (duurzame) ondernemer moet bloggen”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.