Vorige week sprak ik een ondernemer “zonder verhaal, want dat hele storytelling is maar onzin”. Althans, dat vond hij zelf nogal stellig. “Ik heb geen verhaal, waarom zou ik? Ik kan toch gewoon zeggen wie en wat ik ben? Ik ben dus Hans en ik ben boekhouder.”

Onderop de stapel

Ik gaf Hans een welgemeende hand en besloot mijzelf voor te stellen: “Ik ben Michael en ik ben tekstschrijver.” Hans’ eerste (en enige) reactie was: “Ah, daar in die hoek zitten nog drie tekstschrijvers!”

Precies, en dat is exact de reden dat een verhaal zo belangrijk is. Júist voor zzp’ers. Met een naam en functie alleen belandt Hans op de veel te hoge stapel met alle andere boekhouders en vergeet ik hem. En ik eindig in zijn veel te grote bureaula met tekstschrijvers. Morgen weet hij niet meer wie ik ben, wat ik doe of hoe mijn bedrijf heet. Een gemiste kans.

Een verhaal

“Maar stel nu,” vervolg ik, “dat ik je niet zeg wie en wat ik ben, maar ik vertel wat ik doe én vooral waarom ik dat doe.” Dan krijg je een uniek beeld van mij en mijn werk. Ik betrek je in het verhaal van mij, mijn overtuiging en het bestaansrecht van mijn bedrijf, en zo onthoud je me. Een voorbeeld:

Ik geloof in de kracht van verhalen. Daarmee leren we de wereld begrijpen, geven we betekenis aan ons leven en bouwen we relaties op. Iedereen heeft een verhaal dat mooi en uniek is (ook jij!), en ik help mensen en organisaties dat verhaal te maken én te vertellen.

(lees hier meer over mijn verhaal)

Bij dat verhaal vorm je een  beeld in je hoofd. Het gaat leven en je krijgt er een gevoel bij. En dat blijft beter hangen dan “Michael de tekstschrijver”.  Hetzelfde geldt voor “Hans de boekhouder”. Ik ken meerdere boekhouders, maar Hans ligt niet bovenop de stapel. Totdat hij een mooi, uniek verhaal heeft dat blijft hangen en waarmee ik hem kan herinneren.

2.640.000 boekhouders

En dat is belangrijk, zeker in de wereld van de zelfstandigen. Een klein voorbeeld: als ik googel op ‘tekstschrijver’ krijg ik 3.690.000 resultaten. En voor ‘boekhouder’ zijn het er ‘slechts’ 2.850.000! En oké, laat ik niet flauw doen, ik voeg er nog Tilburg aan toe: 429.000 tekstschrijvers en 295.000 boekhouders (of in ieder geval hits). Dat is een flinke stapel of een grote la met visitekaartjes.

boekhouder
tekstschrijver

En probeer dan maar eens bovenaan te komen. Met een goede SEO-specialist en een stevig advertentiebudget valt er natuurlijk best wat te bereiken, maar een goed verhaal doet meer. Dan hoeft er namelijk niet meer gegoogeld te worden. Ik onthoud je aan je unieke verhaal, en je krijgt een aparte plaats in mijn geheugen (en bureaula).

Ik heb geen verhaal: 3 vragen

De opmerking van Hans dat hij geen verhaal heeft, is niet waar. Iedereen heeft een verhaal. Denk bijvoorbeeld aan de verhalen van Kim Hendriks of Daphna van Zoeren. Of natuurlijk mijn eigen verhaal

Het probleem is dat Hans zijn verhaal nog niet ‘kent’. Het is de kunst om jouw verhaal te ontdekken, te vertellen en uit te dragen.Dat verhaal moet persoonlijk en authentiek zijn, want dat raakt en inspireert mij. Ik word nieuwsgierig en wil meer van je weten. 

Maar dat kan best lastig zijn. En om je op weg te helpen, geef ik je drie vragen die je kunt beantwoorden en die je als uitgangspunt voor je verhaal kunt gebruiken.

1. Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Het foute antwoord is “om een goed product te bieden” of “om geld te verdienen”. Dat kan in elke willekeurige functie. Nee, wat was jouw echte drijfveer? Welke droom, passie of gebeurtenis leidde tot jouw bedrijf?

2. Wat maakt jou uniek, anders dan anderen?

Elk verhaal is uniek, omdat elk persoon en elk bedrijf uniek is. Maar wat maakt jou uniek? Is dat een bepaalde service die je levert, of zijn dat de (kern)waarden of kwaliteiten die jou onderscheiden van de concurrentie? Vind je het lastig om hier een antwoord op te geven, vraag het dan gewoon aan een van je klanten. 

3. Wat vind jij belangrijk (in je werk)?

Wat maakt je gelukkig en wil je graag bereiken in je (werkende) leven? Die persoonlijke overtuiging wekt interesse bij jouw publiek en laat jouw motivatie, je ‘bestaansrecht’ zien.

En het verhaal van Hans?

En uiteindelijk bleek ook Hans natuurlijk een uniek verhaal te hebben. Hij werkte bij een middelgrote onderneming als verkoper, maar het bedrijf ging ten onder aan financieel wanbeleid. Dat vond Hans zo erg, dat hij besloot andere bedrijven hiervoor te gaan behoeden. Hij liet zich omscholen en helpt nu mkb’ers met hun financiën.

De conclusie? Hans heeft een speciale plek veroverd in mijn hoofd, hart en bureaula, en de volgende keer dat ik een boekhouder nodig heb, denk ik als eerste aan hem. En jij nu ook. Want ook dit was een verhaal. En het bewijs dat verhalen werken.

En nu jij!

Maar wat is jouw verhaal? Heb je er al één, dan ben ik erg benieuwd en hoor ik het graag! Ben je nog zoekende, laat het dan vooral ook weten. Ik denk graag met je mee!


2 reacties

Waarom werken verhalen? - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 20 maart 2019 op 08:04

[…] Weten waarom een verhaal ook voor jou belangrijk is? Eerder schreef ik dit artikel! […]

Identiteit & duurzaamheid - Voor Straks | Tekstschrijver duurzaamheid · 2 april 2019 op 06:44

[…] Je identiteit ook de basis van je communicatie. Wil je dat jouw imago overeenkomst met je (gewenste) identiteit, dan is het noodzakelijk om hier over na te denken. Ook als kleine ondernemer (daar lees je hier meer over) […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.