Effe bellen; bel je me(e)?

Als duurzame, maatschappelijk verantwoorde ondernemer wil ik ook duurzaam communiceren. En dat betekent niet zomaar een LinkedIn-verzoek en daarna niets, maar bellen om elkaar te leren kennen! Bel je me(e)?

Ik ben sinds november 2018 officieel zelfstandig ondernemer. Niet zomaar een zelfstandig ondernemer, maar een duurzame of maatschappelijk verantwoorde. Een compleet nieuwe wereld voor mij.

Als ik in de afgelopen maanden één ding geleerd heb, dan is het wel dat de wereld van de duurzame ondernemers net een klein dorp is. En dat duurzaam communiceren meer is dan Linken en mailen. En dat bellen helemaal niet eng is.

Dat zijn drie dingen hè? Hmm, leerzaam, dat zelfstandig ondernemerschap…

Welkom bij de club

Ik ben dus nog vrij nieuw in het duurzameondernemersteam. We hebben geen whatsapp-groep (of ik ben er niet voor uitgenodigd), maar ik kom toch overal op LinkedIn, Instagram en Twitter dezelfde mensen tegen.

duurzaam communiceren bellen

Het is een sfeervol team van enthousiastelingen met hetzelfde doel: een mooie(re) wereld, al geeft iedereen daar vanuit zijn eigen expertise een andere draai aan. 

Vanuit die visie helpen ‘duurzame ondernemers’ elkaar ook. Kan je een potentiële klant zelf niet helpen? Dan verwijs je hem gewoon naar een collega-ondernemer? Een kwestie van geven, gunnen en het gezamenlijke doel in je achterhoofd houden. Vind ik mooi!

Ken je (je) buren(?)​

Die hele hoek van duurzame en maatschappelijk verantwoorde ondernemers blijkt een klein wereldje, een dorp waarin iedereen elkaar kent. 

Alhoewel, wat is kennen?

Want er viel mij iets op. Er worden vaak LinkedIn-uitnodigingen verstuurd zonder persoonlijk bericht. Goedgekeurde connectieverzoeken zonder vervolg. En likes zonder inhoudelijke reacties. 

Het is als aanbellen bij iemand en dan voor de deur blijven staan. Dat vind ik raar, zonde en het verbaast me.

Duurzaam communiceren​

Duurzaam communiceren is namelijk gericht op kwalitatieve, langdurige relaties. Het betekent voor mij dat ik wil weten wie de persoon achter dat profiel is. Zijn of haar verhaal horen, iemand leren kennen, de drijfveren en ervaringen ontdekken.

Naar nieuwe connecties ‘in de duurzame hoek’ stuur ik daarom altijd een persoonlijk bericht, met het voorstel om even te bellen en kennis te maken. Dat vond ik in het begin best eng, want ik zag het als ‘half-koude acquisitie’ en de helpdesk van een willekeurig bedrijf bellen vond ik vroeger al ‘een ding’.

Bah Jeuh, bellen

Daarbij is netwerken zeg maar niet echt mijn ding. Mij zie je bijvoorbeeld niet snel gênant netwerken op noren (of toch wel). Of lekker de eendagscollega uithangen met andere ondernemers (oh ja, wel dus).

Toch werkt het wel, dat netwerken. Dus moest ik er van mijzelf aan geloven. Hop, die telefoon in! Mensen komen niet naar jou toe, jij moet naar hun toe! Je bent eerder in het diepe gesprongen!

Goede verhalen

En het heeft mij al een hoop mooie gesprekken opgeleverd. Met duurzame advocaten en ontwerpers buitenruimte. Met groeneverandaklussers en zonneparkbouwers. Met welzijnsstrevers en klimaatpsychologen.

Soms is de conclusie kunnen we nog iets voor elkaar of voor iemand in ons netwerk kunnen betekenen, nu of later. Soms ook niet.

Maar het waren sowieso mooie gesprekken en goede verhalen, en dat is ook wat waard!

Concullega’s

Of dit alles specifiek is voor duurzame ondernemers? Ik weet het niet, maar een kenmerk van duurzaam ondernemerschap is dat je meer gericht bent op langetermijnrelaties, klantenbinding en elkaar willen helpen. 

We streven uiteindelijk allemaal naar hetzelfde. Echte concullega’s (jeukjargon!) in plaats van concurrenten dus.

Voor de duurzame sector zou het wat mij betreft dus eerder regel dan uitzondering moeten zijn. En daarom heb ik een voorstel!

Effe bellen! Bel je me(e)?

Ben of ken jij een duurzame ondernemer? Dan nodig ik je uit voor een leuk gesprek (via de telefoon, skype of fysiek) met een kopje koffie. Dat laatste in de eerste twee gevallen zelf gezet. 

Compleet vrijblijvend, gewoon om elkaar wat beter te leren kennen. Leuk idee? Stuur mij dan een berichtje, via de website, LinkedIn of whatsapp (06-47 937 757). Zou ik echt leuk vinden! 

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Reageren en delen

Goed verhaal? Doe er iets mee!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on pinterest
Share on email

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mail voor straks

Goede verhalen en handige tips?

Meld je aan voor de ‘mail voor straks’. Geen spam, beloofd.

Meer goede verhalen

Dit vind je vast ook interessant

plastic

Life in plastic, it’s (not so) fantastic

Aqua zong er in 1997 al over: “Life in plastic, it’s fantastic!” In de remake werd dat waarschijnlijk plastic, metal, en drink cartoons. Hoe dan ook, vroeger was plastic de oplossing voor alles. Hoe anders is dat tegenwoordig. En daarom moeten wij plastic scheiden en recyclen. Maar is dat wel een volhoudbare oplossing?

papierloos

Ga niet zakelijk bloggen! Toch?

Bloggen: het zou dé magneet van je website moeten zijn, de stroop op je producten of diensten. Een goudmijn en geldboom. Maar voor niets komt de zon op. Zijn de voordelen van bloggen niet te mooi om waar te zijn?

bloggen

Waarom je als (duurzame) ondernemer moet bloggen

Een blog klinkt misschien passé. We hebben tegenwoordig immers ook vlogs en podcasts. Toch is ‘het geschreven verhaal’ nog absoluut geen verleden tijd. Het bewijs? Het feit dat je dit nu leest!

Het is als ondernemer dus de moeite om ook een blog te starten, en zéker als duurzame ondernemer. In dit artikel vertel ik je waarom!

Download de gratis gids

En ontdek net als 88 andere ondernemers hoe je in 5 stappen serieus werk maakt van jouw duurzame dromen, werk en winst.

Ik gebruik je e-mailadres om de gids toe te sturen. Ook krijg je regelmatig waardevolle e-mails voor straks, vol interessante nieuwtjes, inspiratie en tips over duurzaam ondernemen. Maar geen zorgen, je kunt je altijd weer afmelden.